Leikki, luovuus, oivallus : pelien ja pelillisyyden mahdollisuudet instrumenttiopetuksessa
Kaartinen, Emmi (2015)
Kaartinen, Emmi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219355
Tiivistelmä
Kuinka saada soiton opiskelusta hauskempaa? Tämä opinnäytetyö vastaa kysymykseen sukeltamalla pelien ja pelillistetyn opetuksen maailmaan. Projekti syntyi tarpeesta saada luovuutta, improvisointia ja yhdessä oppimista tukevaa uutta instrumenttiopetusmateriaalia. Kaiken taustalla on heittäytyminen ja oman musiikin tekeminen hauskalla ja poikkeavalla tavalla.
Erilaiset pelit tuovat vaihtelua ja lisäväriä soittotuntien kulkuun, rikastuttavat ja monipuolistavat sisältöä sekä innostavat musiikilliseen tarinankerrontaan. Pelillinen ajattelu voi tuoda uusia, normaalista poikkeavia näkökulmia ja piristäviä työtapoja opetukseen. Pelillisillä haasteilla voi jokapäiväisen puurtamisen saada tuntumaan hauskalta ja innostavalta.
Opinnäytetyöni koostuu kahdesta osiosta. Ensimmäisessä avaan pelin, pelillisyyden ja pelitutkimuksen käsitteitä sekä kerron pelien tuomista mahdollisuuksista opetuskentällä. Lähdekirjallisuuden pohjalta pohdin mitä pelillisyys voisi tarkoittaa musiikin tekemisessä ja instrumenttiopetuksessa, ja miten pelillinen ajattelu voi vaikuttaa opettamiseen. Toisessa osiossa kerron pelin tekemisen vaiheista, ja kuvaan niiden pohjalta oman soittopelin kehittymistä.
Projektin aikana olen suunnitellut uutta opetusmateriaalia kaikille erilaisesta instrumenttiopetuksesta kiinnostuneille opettajille. Pelien maailmasta innoituksensa saaneen materiaalin on tarkoitus lisätä opettajien innostusta työhönsä, sekä auttaa löytämään erilaisia keinoja teknisten asioiden opettamiseen. Soittopeli tukee hyvän, elinikäisen musiikkisuhteen syntymistä ja johdattaa leikilliseen asenteeseen soitossa. Opetusmateriaalissa yhdistyvät, leikki, luovuus, musiikki, liike ja pelaaminen. Projekti perustuu oman kokemuspohjan lisäksi kartoitus- ja selvitystyöhön. Tietopohjaa vasten olen lähtenyt kehittelemään omaa peliä ja tukeutunut erilaisiin pelisuunnitteluprosesseihin.
Toivon, että tämä projekti voisi herättää lukijoissa pelillistä ajattelua, toimia kannustimena pelinkehittelijöille ja instrumenttipedagogeille ja innostaa muitakin musiikin opettajia pelillistetyn opetuksen kehittämiseen. Peleissä on voimaa ja mahdollisuuksia. Pelit tuovat musiikin opetukseen sen kaipaamia uusia näkökulmia ja raikkaita toimintatapoja.
Erilaiset pelit tuovat vaihtelua ja lisäväriä soittotuntien kulkuun, rikastuttavat ja monipuolistavat sisältöä sekä innostavat musiikilliseen tarinankerrontaan. Pelillinen ajattelu voi tuoda uusia, normaalista poikkeavia näkökulmia ja piristäviä työtapoja opetukseen. Pelillisillä haasteilla voi jokapäiväisen puurtamisen saada tuntumaan hauskalta ja innostavalta.
Opinnäytetyöni koostuu kahdesta osiosta. Ensimmäisessä avaan pelin, pelillisyyden ja pelitutkimuksen käsitteitä sekä kerron pelien tuomista mahdollisuuksista opetuskentällä. Lähdekirjallisuuden pohjalta pohdin mitä pelillisyys voisi tarkoittaa musiikin tekemisessä ja instrumenttiopetuksessa, ja miten pelillinen ajattelu voi vaikuttaa opettamiseen. Toisessa osiossa kerron pelin tekemisen vaiheista, ja kuvaan niiden pohjalta oman soittopelin kehittymistä.
Projektin aikana olen suunnitellut uutta opetusmateriaalia kaikille erilaisesta instrumenttiopetuksesta kiinnostuneille opettajille. Pelien maailmasta innoituksensa saaneen materiaalin on tarkoitus lisätä opettajien innostusta työhönsä, sekä auttaa löytämään erilaisia keinoja teknisten asioiden opettamiseen. Soittopeli tukee hyvän, elinikäisen musiikkisuhteen syntymistä ja johdattaa leikilliseen asenteeseen soitossa. Opetusmateriaalissa yhdistyvät, leikki, luovuus, musiikki, liike ja pelaaminen. Projekti perustuu oman kokemuspohjan lisäksi kartoitus- ja selvitystyöhön. Tietopohjaa vasten olen lähtenyt kehittelemään omaa peliä ja tukeutunut erilaisiin pelisuunnitteluprosesseihin.
Toivon, että tämä projekti voisi herättää lukijoissa pelillistä ajattelua, toimia kannustimena pelinkehittelijöille ja instrumenttipedagogeille ja innostaa muitakin musiikin opettajia pelillistetyn opetuksen kehittämiseen. Peleissä on voimaa ja mahdollisuuksia. Pelit tuovat musiikin opetukseen sen kaipaamia uusia näkökulmia ja raikkaita toimintatapoja.