Planering och förverkligande av lunch under en temavecka
Bondegård, Nicolina (2015)
Bondegård, Nicolina
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219459
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov är att planera och förverkliga lunch under en tema vecka vid Café Malmia i Jakobstad. Till min uppgift hörde att planera menyn, göra beställningslista, marknadsföra veckan, göra lunchen, samt leda arbetet under temaveckan. Temat på veckan var påsk och den ordnades under påskveckan 30.3-2.4.2015. I den teoretiska delen tar jag upp teorier som berör de uppgifter jag har under temaveckan. Sedan tar jag upp hur jag planerade och hur jag förverkligande veckan dag för dag. Jag gjorde maten med hjälp av personalen på Café Malmia. Kundmängden var lite under det normala på grund av påskveckan, men temaveckan lyckades enligt planerna och både kunderna och personalen var nöjda. För att undersöka denna temavecka använde jag mig av den kvantitativa undersökningsmetoden. Enkäter delades ut åt kunderna som de fick fylla i och resultatet av de svar jag fick analyserades. Efter att ha analyserat fick jag ett resultat som säger att kunderna uppskattade temaveckan och att flera temaveckor vore intressant. Även maten var kunderna nöjda med. The objective with this thesis is to plan and realise a theme week at Café Malmia in Jakobstad. My task was to plan a menu, do purchasing jobs, marketing, make the lunch as well as manage the execution of the theme week. The theme of the week is Easter and it was arrange during Easter week 30.3-2.4.2015. In the theoretical part, I look into the theories concerning the tasks I have during the theme week. Then, I present the way in which I planned and how I realise the week day by day. I made the food with help of the staff at Café Malmia. The number of customers was a bit below normal because of Easter week, but the theme week went according to plan and both customers and staff were satisfied. To study the theme week a quantitative approach was implemented to evaluate the result. A survey was handed out to collect customer feedback with intention to analyse outcomes. The customer survey showed great interest towards the theme week and a want for similar events in the future. Food was to the customers’ satisfaction.