Keuhkojen natiiviröntgentutkimus : Video-oppimateriaalia röntgenhoitajaopiskelijoille
Heikkilä, Anna; Kuusisto, Saana (2015)
Heikkilä, Anna
Kuusisto, Saana
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219457
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219457
Tiivistelmä
Natiiviröntgentutkimukset muodostavat yli puolet kaikista lääketieteelliseen kuvantamiseen käytetyistä röntgentutkimuksista. Suomessa tehtiin vuonna 2011 natiiviröntgentutkimuksia yhteensä 3 246 875 kappaletta, joista keuhkojen natiiviröntgentutkimuksia 744 683 kappaletta. Keuhkojen natiiviröntgentutkimus on natiiviröntgentutkimuksista yleisin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa video-oppimateriaalia hyväkuntoisen potilaan keuhkojen nativiiröntgentutkimuksesta. Tuotos tuli Savonia- ammattikorkeakoulun Terveysalan Kuopion yksikön Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelman käyttöön. Video-oppimateriaalia voidaan hyödyntää muun muassa tutkinto-ohjelman englannin kielen opetuksessa. Video-oppimateriaali toimii johdantona uusien röntgenhoitajaopiskelijoiden englannin kielen taitopajoihin ja simulaatioharjoituksiin. Videon tavoitteena oli antaa röntgenhoitajaopiskelijoille käytännön malli radiografiatyön prosessin kulusta keuhkojen natiiviröntgentutkimuksessa.
Opinnäytetyö oli toiminallinen opinnäytetyö, jossa menetelmänä käytettiin projektityömenetelmää. Projekti toteutettiin yhteistyössä Savonia- ammattikorkeakoulun Terveysala Kuopion yksikön Radiografian ja sädehoidon koulutus-ohjelman ja Kuopion yliopistollisen sairaalan Kuvantamiskeskus Kliinisen radiologian päivystysröntgenosaston kanssa. Aiheesta etsittiin tietoa kirjallisuudesta ja hyödynnettiin asiantuntijatietoa. Näiden tietojen pohjalta luotiin käsikirjoitus videon tekemistä varten. Videon käsikirjoitus etenee radiografiatyön prosessin mukaisesti. Palautetta työhön ja tuotokseen saatiin seminaareissa myös muilta röntgenhoitajaopiskelijoilta ja opettajilta. Videon käytettävyyttä voidaan arvioida ensimmäisen vuoden röntgenhoitajaopiskelijoiden muun muassa englannin kielen opetuksessa ja heidän valmistautuessaan englannin kielen taitopajoihin ja simulaatioharjoituksiin.
Opinnäytetyössä tuotettiin havainnollistava opetusvideo Microsoft Windows Elokuvatyökalu -ohjelmalla, jolla yhdistettiin valokuva- ja videomateriaali. Opetusvideo on n. 7 minuuttia pitkä. Kun videossa toinen opinnäytetyötekijä esiintyi röntgenhoitajana, taas toinen ohjasi ja kuvasi videon. Editointi tehtiin yhdessä. Potilaana toimi vapaaehtoinen. Tuotos luovutettiin työntilaajalle USB-muistitikulla.
Muista röntgenhoitajan ammattiin liittyvistä tutkimuksista ei ole Savonia- ammattikorkeakoululle tehty opetusvideota. Jatkotutkimusehdotuksena on, että opetusvideoita tehtäisiin myös muista kuvantamistutkimuksista, esimerkiksi tietokonetomografia - tai magneettitutkimuksista. Aiheen voi valita esimerkiksi sen yleisyyden perusteella tai omien haastavaksi koettujen aiheiden parista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa video-oppimateriaalia hyväkuntoisen potilaan keuhkojen nativiiröntgentutkimuksesta. Tuotos tuli Savonia- ammattikorkeakoulun Terveysalan Kuopion yksikön Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelman käyttöön. Video-oppimateriaalia voidaan hyödyntää muun muassa tutkinto-ohjelman englannin kielen opetuksessa. Video-oppimateriaali toimii johdantona uusien röntgenhoitajaopiskelijoiden englannin kielen taitopajoihin ja simulaatioharjoituksiin. Videon tavoitteena oli antaa röntgenhoitajaopiskelijoille käytännön malli radiografiatyön prosessin kulusta keuhkojen natiiviröntgentutkimuksessa.
Opinnäytetyö oli toiminallinen opinnäytetyö, jossa menetelmänä käytettiin projektityömenetelmää. Projekti toteutettiin yhteistyössä Savonia- ammattikorkeakoulun Terveysala Kuopion yksikön Radiografian ja sädehoidon koulutus-ohjelman ja Kuopion yliopistollisen sairaalan Kuvantamiskeskus Kliinisen radiologian päivystysröntgenosaston kanssa. Aiheesta etsittiin tietoa kirjallisuudesta ja hyödynnettiin asiantuntijatietoa. Näiden tietojen pohjalta luotiin käsikirjoitus videon tekemistä varten. Videon käsikirjoitus etenee radiografiatyön prosessin mukaisesti. Palautetta työhön ja tuotokseen saatiin seminaareissa myös muilta röntgenhoitajaopiskelijoilta ja opettajilta. Videon käytettävyyttä voidaan arvioida ensimmäisen vuoden röntgenhoitajaopiskelijoiden muun muassa englannin kielen opetuksessa ja heidän valmistautuessaan englannin kielen taitopajoihin ja simulaatioharjoituksiin.
Opinnäytetyössä tuotettiin havainnollistava opetusvideo Microsoft Windows Elokuvatyökalu -ohjelmalla, jolla yhdistettiin valokuva- ja videomateriaali. Opetusvideo on n. 7 minuuttia pitkä. Kun videossa toinen opinnäytetyötekijä esiintyi röntgenhoitajana, taas toinen ohjasi ja kuvasi videon. Editointi tehtiin yhdessä. Potilaana toimi vapaaehtoinen. Tuotos luovutettiin työntilaajalle USB-muistitikulla.
Muista röntgenhoitajan ammattiin liittyvistä tutkimuksista ei ole Savonia- ammattikorkeakoululle tehty opetusvideota. Jatkotutkimusehdotuksena on, että opetusvideoita tehtäisiin myös muista kuvantamistutkimuksista, esimerkiksi tietokonetomografia - tai magneettitutkimuksista. Aiheen voi valita esimerkiksi sen yleisyyden perusteella tai omien haastavaksi koettujen aiheiden parista.