Yläkouluikäisten kokemuksia ravinnon,liikunnan ja unen haasteista terveyteen
Hilska, Sisko; Holck, Tiina; Kahelin, Jutta (2015)
Hilska, Sisko
Holck, Tiina
Kahelin, Jutta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229616
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa teemahaastattelun keinoin 7., 8. ja 9.- luokkalaisten yläkoululaisten kokemasta terveydestä ja terveyskäyttäytymiseen liittyvistä haasteista liittyen ravitsemukseen, liikuntaan ja uneen. Tuloksia käytetään työkaluiksi mobiilisovellukseen, jonka avulla nuori voi arvioida omaa terveyttään. Haimme vastausta siihen, mitkä ovat ne tekijät, jotka motivoivat nuorta terveellisten valintojen tekemiseen ravitsemukseen, liikuntaan ja uneen liittyen ja mitkä ovat mahdolliset haasteet muutoksen teossa omassa terveyskäyttäytymisessä.
Aineisto kerättiin yläkoululaisilta (n=16) teemahaastattelun keinoin focus group-menetelmää käyttäen. Tulokset analysoitiin sisällön analyysillä. Haastattelu toteutettiin Helsingin yhteislyseossa marraskuussa 2014. Umbrella-nimisen yhteistyöprojektin toteutuksessa olivat mukana suuhygienisti-, sairaanhoitaja-, terveydenhoitaja- sekä insinööriopiskelijoita Helsingin Metropolia Ammattikorkeakoulusta. Metropolian yhteistyökumppaneina olivat The University of Tokushima Japanista, Helsingin yhteislyseo sekä Helsingin kaupunki.
Tämän opinnäytetyön tulosten mukaan oppilaat ajattelevat, että monipuolinen ravitsemus on tärkeää ja oppilaat syövät aamupalan, koululounaan ja valitsevat välipalaksi mieluummin sokeripitoista syötävää kuin hedelmiä tai vihanneksia. Nälkä ja tieto motivoivat oppilaita syömään terveellisemmin. He ajattelevat, että koululounas pitäisi olla eettisesti tuotettua ja että eri kulttuurit otetaan huomioon. Päätulokset liikunnan suhteen olivat, että oppilailla on haasteita liikkua, koska heillä ei ole tarpeeksi motivaatiota, heillä on ajankäytön ongelma ja ystävän merkitys korostuu. Yläkouluikäiset tiesivät liikkumisen, istumisen ja ruutuajan määrään liittyvistä suosituksista. Päätulokset unessa olivat, että oppilailla on haasteita saada unta ja päiväaikainen väsymys.
Yläkouluikäiset viettävät aikaa mielellään ruudun äärellä ja heitä kiehtoo teknologia sekä erilaiset pelit. Motivoituakseen yläkouluikäiset tarvitsevat monipuolista tietoa. Umbrella-projektissa insinööriopiskelijoiden kehittämä mobiilipeli on yksi keino edistää yläkouluikäisten terveyskäyttäytymistään. Mobiilipelistä tulee todennäköisesti työväline yläkouluikäisille ja kaikille terveydenedistäjille, jotka tekevät nuorten kanssa yhteistyötä.
Jatkotutkimusajatuksena herää tarve kehittää laajan terveystarkastuksen avuksi terveydenhoitajalle työkalu, nuorten terveyden kartoittamiseksi ja motivoimiseksi.
Aineisto kerättiin yläkoululaisilta (n=16) teemahaastattelun keinoin focus group-menetelmää käyttäen. Tulokset analysoitiin sisällön analyysillä. Haastattelu toteutettiin Helsingin yhteislyseossa marraskuussa 2014. Umbrella-nimisen yhteistyöprojektin toteutuksessa olivat mukana suuhygienisti-, sairaanhoitaja-, terveydenhoitaja- sekä insinööriopiskelijoita Helsingin Metropolia Ammattikorkeakoulusta. Metropolian yhteistyökumppaneina olivat The University of Tokushima Japanista, Helsingin yhteislyseo sekä Helsingin kaupunki.
Tämän opinnäytetyön tulosten mukaan oppilaat ajattelevat, että monipuolinen ravitsemus on tärkeää ja oppilaat syövät aamupalan, koululounaan ja valitsevat välipalaksi mieluummin sokeripitoista syötävää kuin hedelmiä tai vihanneksia. Nälkä ja tieto motivoivat oppilaita syömään terveellisemmin. He ajattelevat, että koululounas pitäisi olla eettisesti tuotettua ja että eri kulttuurit otetaan huomioon. Päätulokset liikunnan suhteen olivat, että oppilailla on haasteita liikkua, koska heillä ei ole tarpeeksi motivaatiota, heillä on ajankäytön ongelma ja ystävän merkitys korostuu. Yläkouluikäiset tiesivät liikkumisen, istumisen ja ruutuajan määrään liittyvistä suosituksista. Päätulokset unessa olivat, että oppilailla on haasteita saada unta ja päiväaikainen väsymys.
Yläkouluikäiset viettävät aikaa mielellään ruudun äärellä ja heitä kiehtoo teknologia sekä erilaiset pelit. Motivoituakseen yläkouluikäiset tarvitsevat monipuolista tietoa. Umbrella-projektissa insinööriopiskelijoiden kehittämä mobiilipeli on yksi keino edistää yläkouluikäisten terveyskäyttäytymistään. Mobiilipelistä tulee todennäköisesti työväline yläkouluikäisille ja kaikille terveydenedistäjille, jotka tekevät nuorten kanssa yhteistyötä.
Jatkotutkimusajatuksena herää tarve kehittää laajan terveystarkastuksen avuksi terveydenhoitajalle työkalu, nuorten terveyden kartoittamiseksi ja motivoimiseksi.