Kehityskeskustelut johtamisen välineenä : Päivittäistavarakauppa
Kotamäki, Tommi (2015)
Kotamäki, Tommi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209190
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kehittämishanke, jonka tarkoituksena oli perehtyä kehityskeskustelujen käyttöön johtamisen välineenä päivittäistavarakaupassa. Tavoitteena oli ensiksikin perehtyä kehityskeskustelujen teoriaan ja koota kaikki siitä saatava hyöty johtamisessa. Toiseksi tavoitteena oli analysoida Citymarket Xxx:n päivittäistavarapuolen nykyistä johtamisjärjestelmää ja kehittää johtamisjärjestelmää siten, että kehityskeskustelut on liitetty yhdeksi johtamisen välineeksi.
Työn viitekehys koottiin pääasiassa kehityskeskusteluja käsittelevästä johtamisen kirjallisuudesta, mutta koska kehityskeskustelujen käyttö liittyy niin moneen johtamisen osa-alueeseen, niin tietoa kerättiin myös strategiaa, henkilöstön palkitsemista ja alaistaitoja käsittelevästä kirjallisuudesta.
Lähestyin Kehityskeskusteluja lähestyttiin esimiehen näkökulmasta käsitellen aihetta sekä esimiehen että alaisen kannalta. Työssä on pyritty löytämään kaiken mahdollinen hyöty mitä organisaatio, tässä tapauksessa Citymarket Xxx voi onnistuneilla kehityskeskusteluilla toiminnalleen saada. CM Xxx:ssä oli pidetty kehityskeskusteluja aikaisemminkin, mutta niistä ei ollut saatu hyötyä organisaation toiminnalle. Siksi tässä työssä on annettu uusia vinkkejä, miten henkilöstö saadaan innostumaan ja onnistumaan kehityskeskusteluissa
Kehityskeskustelun tärkein tehtävä esimiehen kannalta on saada kokonaiskuva työntekijän osaamisesta ja urasuunnitelmista ja selvittää, vastaavatko ne työn vaatimuksia ja ovatko ne yrityksen strategian suuntaisesti kehittyneet. Alaiselle suurin hyöty on saada selkeä käsitys siitä, mitä häneltä odotetaan. Kun tavoitteet ovat selkeät ja tiedetään, mitä mitataan, syntyy myös haluttuja tuloksia. Keskustelut vaikuttavat positiivisesti motivaatioon, yhteistyökykykyyn, asenteisiin ja koko organisaation ilmapiiriin.
Loppujen lopuksi kehityskeskusteluissa tulee esiin se, millainen organisaatio itse asiassa on. Mitä paremmat esimies- ja alaistaidot henkilöstöllä on, sitä mukavampi on yrityksen ilmapiiri, ja mitä paremmat tulevaisuuden näkymät työntekijällä työpaikastaan on, sitä parempia tekijöitä hyvän imagon yritykseen hakeutuu.
Työn viitekehys koottiin pääasiassa kehityskeskusteluja käsittelevästä johtamisen kirjallisuudesta, mutta koska kehityskeskustelujen käyttö liittyy niin moneen johtamisen osa-alueeseen, niin tietoa kerättiin myös strategiaa, henkilöstön palkitsemista ja alaistaitoja käsittelevästä kirjallisuudesta.
Lähestyin Kehityskeskusteluja lähestyttiin esimiehen näkökulmasta käsitellen aihetta sekä esimiehen että alaisen kannalta. Työssä on pyritty löytämään kaiken mahdollinen hyöty mitä organisaatio, tässä tapauksessa Citymarket Xxx voi onnistuneilla kehityskeskusteluilla toiminnalleen saada. CM Xxx:ssä oli pidetty kehityskeskusteluja aikaisemminkin, mutta niistä ei ollut saatu hyötyä organisaation toiminnalle. Siksi tässä työssä on annettu uusia vinkkejä, miten henkilöstö saadaan innostumaan ja onnistumaan kehityskeskusteluissa
Kehityskeskustelun tärkein tehtävä esimiehen kannalta on saada kokonaiskuva työntekijän osaamisesta ja urasuunnitelmista ja selvittää, vastaavatko ne työn vaatimuksia ja ovatko ne yrityksen strategian suuntaisesti kehittyneet. Alaiselle suurin hyöty on saada selkeä käsitys siitä, mitä häneltä odotetaan. Kun tavoitteet ovat selkeät ja tiedetään, mitä mitataan, syntyy myös haluttuja tuloksia. Keskustelut vaikuttavat positiivisesti motivaatioon, yhteistyökykykyyn, asenteisiin ja koko organisaation ilmapiiriin.
Loppujen lopuksi kehityskeskusteluissa tulee esiin se, millainen organisaatio itse asiassa on. Mitä paremmat esimies- ja alaistaidot henkilöstöllä on, sitä mukavampi on yrityksen ilmapiiri, ja mitä paremmat tulevaisuuden näkymät työntekijällä työpaikastaan on, sitä parempia tekijöitä hyvän imagon yritykseen hakeutuu.