Äänen tekninen toteutus mobiilipelissä
Pitkänen, Simo (2015)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Pitkänen, Simo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229658
Tiivistelmä
Tämän opinnäytteen keskeisenä tutkimuskysymyksenä perehdytään mobiilipelin äänen tekniseen toteutusprosessiin. Tutkimuskysymystä käsitellään iOS-alustalle kehitetyn tapausesimerkin kautta. Opinnäytteen tarkoituksena on selvittää käytännön kautta, millaisia työvaiheita mobiilialustalle kehitetyn pelin äänisuunnitteluprosessi sisältää, ja mitä eri tekijöitä tämän prosessin aikana tulee ottaa huomioon.
Kirjoittaja avaa pelien historiaa menneisyydestä nykypäivään, ja ottaa esille mobiiliteknologian kehityksen vaikutuksen pelaamisen suosion kasvuun. Mobiilipeleille määritellään ominaisimmat piirteet suhteessa pc- ja konsolipeleihin. Opinnäytteessä taustoitetaan tapausesimerkkiin nojaten äänituotannon vaiheet esituotannosta implementointiin asti, ja tuodaan esille peliäänen funktioihin ja kategorioihin liittyviä huomioita. Kirjoittaja valottaa myös omaa taustaansa äänisuunnittelun opiskelijana, jolla ei ole aiempaa ekstensiivistä kokemusta peliäänisuunnittelusta.
Opinnäyte pureutuu mobiilialustojen kehitystyössä huomioon otettaviin teknisiin rajoitteisiin, jotka liittyvät laitekohtaisiin spesifikaatioihin ja spesifikaatioiden valmistaja- ja mallikohtaiseen varianssiin. Kirjoittaja pohtii näiden teknisten rajoitteiden vaikutusta suunnittelutyöhön. Tutkimuksessa käsitellään myös peliäänen teknistä toteutusta varten kehitettyjä väliohjelmistoja ja niiden tarjoamia ratkaisuvaihtoehtoja. Esille otetaan myös ohjelmointiin liittyvää peruskäsitteistöä, ja äänen implementointityössä käytettäviä ohjelmointikeinoja. Kirjoittaja esittelee peliä varten suunnittelemansa yksinkertaisen adaptiivisen musiikin järjestelmän.
Opinnäytteen teososana toimii SongHi Entertainment Oy -nimisen yrityksen kehittämä ja kirjoittajan äänisuunnittelema match 3-pelimekaniikkaan perustuva mobiilipeli ”Diamond Duo”.
Kirjoittaja avaa pelien historiaa menneisyydestä nykypäivään, ja ottaa esille mobiiliteknologian kehityksen vaikutuksen pelaamisen suosion kasvuun. Mobiilipeleille määritellään ominaisimmat piirteet suhteessa pc- ja konsolipeleihin. Opinnäytteessä taustoitetaan tapausesimerkkiin nojaten äänituotannon vaiheet esituotannosta implementointiin asti, ja tuodaan esille peliäänen funktioihin ja kategorioihin liittyviä huomioita. Kirjoittaja valottaa myös omaa taustaansa äänisuunnittelun opiskelijana, jolla ei ole aiempaa ekstensiivistä kokemusta peliäänisuunnittelusta.
Opinnäyte pureutuu mobiilialustojen kehitystyössä huomioon otettaviin teknisiin rajoitteisiin, jotka liittyvät laitekohtaisiin spesifikaatioihin ja spesifikaatioiden valmistaja- ja mallikohtaiseen varianssiin. Kirjoittaja pohtii näiden teknisten rajoitteiden vaikutusta suunnittelutyöhön. Tutkimuksessa käsitellään myös peliäänen teknistä toteutusta varten kehitettyjä väliohjelmistoja ja niiden tarjoamia ratkaisuvaihtoehtoja. Esille otetaan myös ohjelmointiin liittyvää peruskäsitteistöä, ja äänen implementointityössä käytettäviä ohjelmointikeinoja. Kirjoittaja esittelee peliä varten suunnittelemansa yksinkertaisen adaptiivisen musiikin järjestelmän.
Opinnäytteen teososana toimii SongHi Entertainment Oy -nimisen yrityksen kehittämä ja kirjoittajan äänisuunnittelema match 3-pelimekaniikkaan perustuva mobiilipeli ”Diamond Duo”.