Rinnakkaistuonnin ja markkinahinta-analyysin hyödyntäminen toimittajastrategian tukena
Ala-Ruona, Tero (2015)
Ala-Ruona, Tero
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219324
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219324
Tiivistelmä
Työn kohteena oli kansainvälisen jakeluyrityksen Suomen yksikön hankintojen tehostaminen rinnakkaistuonnin ja hintavertailun avulla. Kohdeorganisaatiossa oltiin havaittu merkittäviä eroja tuotteiden hankintahinnoissa eri maiden yksiköiden välillä. Työn tavoitteena oli luoda toimintamalli, jolla toimittajastrategiaa voidaan tehostaa hallitusti ja luoda suoria säästöjä hyödyntämällä rinnakkaistuontia sekä yritysryhmän sisäistä hintainformaatiota eri markkinoilta.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena ja sen teoreettinen viitekehys perustuu EU-sisäkaupan sallimaan rinnakkaistuontiin sekä strategiaprosessiin. Strategiakirjallisuudesta haettiin malleja, joita käytettiin apuna uutta toimintamallia suunnitellessa. Nykytila-analyysissa kuvattiin mahdollinen säästöpotentiaali yhtiöryhmän sisäisestä hintavertailusta. Tutkimusaineiston keräämiseksi menetelminä käytettiin benchmarkkausta sekä havainnointia. Näistä saatua aineistoa käytettiin SWOT analyysissä, jonka avulla tunnistettiin riskit ja määriteltiin kriittiset toimenpiteet toimintamallin onnistumisen kannalta.
Työn tuloksien avulla voitiin yritykseen luoda strategian mukaiset toimittajakohtaiset toimintamallit rinnakkaistuonnille sekä jatkuvan hankintahinta-analyysin hyödyntämiselle hintaneuvotteluiden tukena. Toimintamallin käyttöönotolla pystyttiin tuottamaan merkittäviä taloudellisia säästöjä. Säästöjä saatiin toteutettua niin ensisijaisten toimittajien kanssa käytyjen hintaneuvotteluiden tuloksena kuin myös rinnakkaistuonnilla. Tutkimukselle asetetut mittarit osoittivat, että toimintamallin käyttöönotto on onnistunut ja tulokset ovat taloudellisesti hyvin merkittäviä.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena ja sen teoreettinen viitekehys perustuu EU-sisäkaupan sallimaan rinnakkaistuontiin sekä strategiaprosessiin. Strategiakirjallisuudesta haettiin malleja, joita käytettiin apuna uutta toimintamallia suunnitellessa. Nykytila-analyysissa kuvattiin mahdollinen säästöpotentiaali yhtiöryhmän sisäisestä hintavertailusta. Tutkimusaineiston keräämiseksi menetelminä käytettiin benchmarkkausta sekä havainnointia. Näistä saatua aineistoa käytettiin SWOT analyysissä, jonka avulla tunnistettiin riskit ja määriteltiin kriittiset toimenpiteet toimintamallin onnistumisen kannalta.
Työn tuloksien avulla voitiin yritykseen luoda strategian mukaiset toimittajakohtaiset toimintamallit rinnakkaistuonnille sekä jatkuvan hankintahinta-analyysin hyödyntämiselle hintaneuvotteluiden tukena. Toimintamallin käyttöönotolla pystyttiin tuottamaan merkittäviä taloudellisia säästöjä. Säästöjä saatiin toteutettua niin ensisijaisten toimittajien kanssa käytyjen hintaneuvotteluiden tuloksena kuin myös rinnakkaistuonnilla. Tutkimukselle asetetut mittarit osoittivat, että toimintamallin käyttöönotto on onnistunut ja tulokset ovat taloudellisesti hyvin merkittäviä.