Huonekalualan verkkokaupan asiakastyytyväisyystutkimus
Sippula, Aino (2015)
Sippula, Aino
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229620
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää pienen suomalaisen verkkokaupan asiakastyytyväisyyden taso ja mitkä olivat tyytyväisyyttä tai tyytymättömyyttä aiheuttaneet tekijät. Toimeksiantajayritys on vuonna 1993 perustettu huonekaluliike, joka on vuodesta 2005 lähtien myynyt huonekaluja myös verkkokaupan kautta. Tutkimus oli ajankohtainen, koska verkkokauppa on toiminut jo kymmenen vuotta, mutta asiakastyytyväisyyttä ei ole tutkittu aiemmin. Tutkimuksen toisena tavoitteena oli selvittää asiakkaiden mielipide verkkokaupan ulkoasusta ja käytettävyydestä, koska toimeksiantajayritys oli opinnäytetyön tekemisen aikoihin tekemässä muutoksia sivuston rakenteeseen. Tällöin tutkimuksen tulokset voitiin ottaa huomioon uudistuksessa.
Opinnäytetyö sisältää keskeisen asiakaslähtöisyyttä ja asiakastyytyväisyyttä koskevan teorian ja esittelee asiakasuskollisuuteen vaikuttavia tekijöitä. Työ esittelee myös verkko-ostamisen erityispiirteitä ja asiakastyytyväisyyden muodostumista verkkokaupoissa.
Tutkimuksen menetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta. Tutkimus osoitti, että vastaajat olivat erittäin tyytyväisiä verkkokaupan toimintaan. Kaikista tyytyväisimpiä vastaajat olivat verkkokaupan asiakaspalveluun ja ostamaansa tuotteeseen. Suurin osa vastaajista koki verkkokaupan ylittäneen heidän ennakko-odotuksensa. Samoin he voisivat suositella verkkokauppaa ystävilleen ja asioida samassa verkkokaupassa toistekin. Tutkimus myös osoitti joitakin myöhästymisiä tuotteiden toimitusajoissa, epätäsmällisyyttä toimituksesta tiedottamisessa ja pientä pettymystä kuljetuspalvelun laatuun. Verkkokaupan sivuston rakenteessa havaittiin myös muutamia puutteita.
Johtopäätöksinä voitiin todeta, että verkkokaupan rakennetta ja sisältöä, tilausten toimitustapaa ja toimituksesta tiedottamista sekä asiakassuhdemarkkinointia kannattaa kehittää asiakastyytyväisyyden parantamiseksi.
Opinnäytetyö sisältää keskeisen asiakaslähtöisyyttä ja asiakastyytyväisyyttä koskevan teorian ja esittelee asiakasuskollisuuteen vaikuttavia tekijöitä. Työ esittelee myös verkko-ostamisen erityispiirteitä ja asiakastyytyväisyyden muodostumista verkkokaupoissa.
Tutkimuksen menetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta. Tutkimus osoitti, että vastaajat olivat erittäin tyytyväisiä verkkokaupan toimintaan. Kaikista tyytyväisimpiä vastaajat olivat verkkokaupan asiakaspalveluun ja ostamaansa tuotteeseen. Suurin osa vastaajista koki verkkokaupan ylittäneen heidän ennakko-odotuksensa. Samoin he voisivat suositella verkkokauppaa ystävilleen ja asioida samassa verkkokaupassa toistekin. Tutkimus myös osoitti joitakin myöhästymisiä tuotteiden toimitusajoissa, epätäsmällisyyttä toimituksesta tiedottamisessa ja pientä pettymystä kuljetuspalvelun laatuun. Verkkokaupan sivuston rakenteessa havaittiin myös muutamia puutteita.
Johtopäätöksinä voitiin todeta, että verkkokaupan rakennetta ja sisältöä, tilausten toimitustapaa ja toimituksesta tiedottamista sekä asiakassuhdemarkkinointia kannattaa kehittää asiakastyytyväisyyden parantamiseksi.