Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Älä ota minun raktoria" Alle 3-vuotiaiden lasten sosiaalisen kehityksen tukeminen

Pasanen, Ilona; Similä, Lotta; Tarvonen, Julia (2015)

Avaa tiedosto
OPNT.pdf (456.5Kt)
Lataukset: 


Pasanen, Ilona
Similä, Lotta
Tarvonen, Julia
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229742
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten alle 3-vuotiaan lapsen sosiaalinen kehitys näyttäytyy päiväkodin ulkoleikkitilanteissa. Lisäksi selvitettiin päiväkodin työntekijöiden näkemyksiä sosiaalisen kehityksen tukemisesta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi vuorohoitoa tarjoava kunnallinen päiväkoti. Tutkimus kohdennettiin päiväkodin alle 3-vuotiaiden lasten vuorohoitoryhmään. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda ilmi, miten alle 3-vuotiaan lapsen sosiaalinen kehitys näyttäytyy ja miten päiväkodin työntekijät tukevat lasten sosiaalista kehitystä.

Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin havainnoimalla ja ryhmäteemahaastattelulla. Tutkimusta varten havainnoitiin neljää 2–2,5-vuotiasta lasta päiväkodin ulkoleikkitilanteissa. Tutkimuksen sivutuotteena syntyi havainnointilomake, jota käytettiin apuna havainnoinnissa. Lisäksi tutkimusta varten haastateltiin kaikkia vuorohoitoryhmän työntekijöitä. Saadulle aineistolle tehtiin sisällönanalyysi.

Tutkimustuloksista ilmeni, että alle 3-vuotiaiden lasten sosiaalinen kehitys näyttäytyy ulkoleikkitilanteissa kontaktin ottamisena, alkavina ystävyyssuhteina ja sosiaalisten taitojen, kuten vuoron odottamisen ja jakamisen taitojen kes-keneräisyytenä. Lasten sosiaalinen kehitys näyttäytyi leikin kehitysvaiheissa. Havainnoinnissa korostui sosiaalisen kehityksen yksilölliset erot.

Tutkimustulosten perusteella alle 3-vuotiaat lapset tarvitsevat aikuisen tukea sosiaalisten taitojen opettelussa ja vuorovaikutustilanteissa. Sosiaalista kehitystä tuetaan aikuisen aktiivisella osallistumisella lapsen vuorovaikutus- ja leikkitilanteisiin. Aikuisen tehtävänä on opettaa lapsille sosiaalisia taitoja, joita he eivät ole vielä oppineet osaksi omaa toimintaansa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste