Selvitys kansainvälisyyden toteutumisesta röntgenhoitajan opinnoissa
Hanski, Salla; Kyröläinen, Sanna (2015)
Hanski, Salla
Kyröläinen, Sanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505249808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505249808
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää miten kansainvälisyys toteutuu röntgenhoitajan opinnoissa. Tavoitteena on tuottaa tietoa kansainvälisyyden toteutumisesta radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelmassa. Työ tuotetaan Metropolia Ammattikorkeakoululle röntgenhoitajaopiskelijoiden opetussuunnitelmien laadinnan tueksi. Työssä tuodaan esille röntgenhoitajaopiskelijoille suunnattuja kansainvälistymisvaihtoehtoja sekä selvitetään toteutuvatko ryhmien SR12S1 ja SR13K1 opetussuunnitelman mukaiset kansainvälisyysteemat ja kansainvälistymismahdollisuudet opinnoissa. Opinnäytetyöhön on otettu mukaan röntgenhoitajaopiskelijoiden näkökulmaa pitkän opiskelijavaihdon osalta.
Opinnäytetyö toteutettiin selvityksenä, jonka lisäksi laadittiin erillisenä tuotoksena tiivistelmän röntgenhoitajaopiskelijoiden kansainvälistymismahdollisuuksista. Taustatietoja ja lähteitä haettiin opetus- ja kulttuuriministeriön, Metropolia Ammattikorkeakoulun ja CIMO:n internet sivuilta. Bolognan prosessia sekä asetuksia opintoihin liittyen hyödynnettiin myös opinnäytetyössä. Pitkässä opiskelijavaihdossa olleiden röntgenhoitajaopiskelijoiden vaihtoraportit analysoitiin syksystä 2012 kevääseen 2014 ja vaihtokokemuksista saatua informaatiota hyödynnettiin opinnäytetyön laadinnassa. Tilastoitua tietoa kerättiin röntgenhoitajaopiskelijoiden liikkuvuudesta vuosina 2009-2014.
Opinnäytetyöstämme käy ilmi, että röntgenhoitajaopiskelijoiden opetussuunnitelma ei sisällä tarvittavaa määrää kansainvälisyyttä, katsottaessa nykypäivän vaatimuksia. Opetussuunnitelman toteutuksissa, joihin kansainvälisyys on integroitu, kansainvälisyys jää usein taka-alalle tai huomioimatta kokonaan. Lain asettamat vaatimukset opetussuunnitelma täyttää.
Kansainvälisyyden toteutumista tukevia asioita radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelmassa olisi kansainvälisistä lyhyistä opiskelijavaihdoista ja intensiivikursseista tiedottaminen nykyistä paremmin. Terveys- ja hoitoalan tutkinto-ohjelmat voisivat myös kehittää yhteistyötä kansainvälistymisen hyväksi. Osaltaan nämä seikat voisivat edistää röntgenhoitajaopiskelijoiden halukkuutta vaihtoon lähdössä.
Opinnäytetyö toteutettiin selvityksenä, jonka lisäksi laadittiin erillisenä tuotoksena tiivistelmän röntgenhoitajaopiskelijoiden kansainvälistymismahdollisuuksista. Taustatietoja ja lähteitä haettiin opetus- ja kulttuuriministeriön, Metropolia Ammattikorkeakoulun ja CIMO:n internet sivuilta. Bolognan prosessia sekä asetuksia opintoihin liittyen hyödynnettiin myös opinnäytetyössä. Pitkässä opiskelijavaihdossa olleiden röntgenhoitajaopiskelijoiden vaihtoraportit analysoitiin syksystä 2012 kevääseen 2014 ja vaihtokokemuksista saatua informaatiota hyödynnettiin opinnäytetyön laadinnassa. Tilastoitua tietoa kerättiin röntgenhoitajaopiskelijoiden liikkuvuudesta vuosina 2009-2014.
Opinnäytetyöstämme käy ilmi, että röntgenhoitajaopiskelijoiden opetussuunnitelma ei sisällä tarvittavaa määrää kansainvälisyyttä, katsottaessa nykypäivän vaatimuksia. Opetussuunnitelman toteutuksissa, joihin kansainvälisyys on integroitu, kansainvälisyys jää usein taka-alalle tai huomioimatta kokonaan. Lain asettamat vaatimukset opetussuunnitelma täyttää.
Kansainvälisyyden toteutumista tukevia asioita radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelmassa olisi kansainvälisistä lyhyistä opiskelijavaihdoista ja intensiivikursseista tiedottaminen nykyistä paremmin. Terveys- ja hoitoalan tutkinto-ohjelmat voisivat myös kehittää yhteistyötä kansainvälistymisen hyväksi. Osaltaan nämä seikat voisivat edistää röntgenhoitajaopiskelijoiden halukkuutta vaihtoon lähdössä.