Sähköpyöräkonversio
Ikonen, Tommi; Ilves, Otto (2015)
Ikonen, Tommi
Ilves, Otto
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229732
Tiivistelmä
Tämä insinöörinäytetyö käsittää sähköpolkupyörän suunnittelun ja rakentamisen sekä sen teknisen kuvauksen. Eri vaihtoehdot akkutyyppien ja moottorien välillä käydään läpi teoriapohjasta aina valintapäätökseen asti. Tämän työn tarkoituksena on esittää perusteet sähköpyörästä ja tietoa siitä, kuinka rakentaa oma sähköpyörä edullisesti ja helposti, sillä budjettina oli noin 800 euroa ja rakennukseen kuluva aika pyrittiin pitää lyhyenä.
Työ alkaa sähköpyörien historiasta.Tämän jälkeen käydään läpi perusteet ja työn tavoitteet. Seuraavaksi kuvataan tärkeimmät tekniset ratkaisut, joista sähköpyörä koostuu, kuten sähkömoottorityypit ja akuston eri vaihtoehdot. Teknisissä ratkaisuissa pyrittiin mahdollisimman taloudelliseen sekä tehokkaaseen vaihtoehtoon, jotta kantama ja ajettavuus maastokäytössä olisi riittävä. Työssä tarkastellaan myös pintapuolisesti rakentamisen eri vaiheita pitäen pääpaino kuitenkin teoriassa.
Ajotestien tuloksena saatiin erittäin tehokkaan sähköpyörä, jolla pääsi työmatkan kevyesti edestakaisin ja jolla maastokäytössä nopeus on noin 45 km/h. Budjetti kasvoi alkuperäisestä suunnitelmasta, sillä ensimmäinen paristoista koottu akusto ei toiminut odotuksien mukaisesti.
Työ alkaa sähköpyörien historiasta.Tämän jälkeen käydään läpi perusteet ja työn tavoitteet. Seuraavaksi kuvataan tärkeimmät tekniset ratkaisut, joista sähköpyörä koostuu, kuten sähkömoottorityypit ja akuston eri vaihtoehdot. Teknisissä ratkaisuissa pyrittiin mahdollisimman taloudelliseen sekä tehokkaaseen vaihtoehtoon, jotta kantama ja ajettavuus maastokäytössä olisi riittävä. Työssä tarkastellaan myös pintapuolisesti rakentamisen eri vaiheita pitäen pääpaino kuitenkin teoriassa.
Ajotestien tuloksena saatiin erittäin tehokkaan sähköpyörä, jolla pääsi työmatkan kevyesti edestakaisin ja jolla maastokäytössä nopeus on noin 45 km/h. Budjetti kasvoi alkuperäisestä suunnitelmasta, sillä ensimmäinen paristoista koottu akusto ei toiminut odotuksien mukaisesti.