Icehearts-toiminta koulun tukena
Haapala, Katri; Kärki, Petteri (2015)
Haapala, Katri
Kärki, Petteri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505259952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505259952
Tiivistelmä
Tutkielma toteutettiin kolmannen sektorin ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä tekevälle Icehearts ry:lle, jonka tarpeista aihe nousi. Työn tarkoituksen oli selvittää miten Icehearts ry:n koulutyö vaikuttaa lasten koulunkäyntiin ja koulun muuhun arkeen Icehearts-kasvattajien ja koulun henkilökunnan näkökulmasta. Tutkielman tavoitteena oli saada Icehearts ry:lle konkreettista tietoa koulutyön vaikuttavuudesta, jonka avulla he pystyvät kehittämään toimintaansa ja markkinoimaan sitä päättäville tahoille.
Laadullisessa tutkielmassa käytimme aineistonkeruumenetelmänä teemahaastattelua. Teemoinamme olivat Iceheartsin ja koulun yhteistyö, koulumaailman nykypäivän haasteet ja vaikuttavuuden arviointi. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää henkilöä, kahta Icehearts-kasvattajaa ja kahta koulun opettajaa. Haastattelut suoritimme kahtena parihaastatteluna, Icehearts-kasvattajat sekä koulun opettajat omina pareinaan. Saatu aineisto litteroitiin ja analysoitiin teemoittelemalla.
Aineistosta kävi ilmi että kasvattajan yksi rooli on toimia opettajan lähimpänä työparina, jolloin opettajalla on toinen aikuinen jakamassa arjen haasteita. Koulu asettaa tietyt raamit, joihin kaikkien lasten ei ole helppo sopia mutta Icehearts voi toiminnallaan helpottaa sopeutumista. Opettajilla on rajalliset mahdollisuudet kohdata lapsia yksilöllisesti koulun arjessa resurssien puutteen vuoksi mutta kasvattaja pystyy vastaamaan tähän tarpeeseen.
Johtopäätöksenä voidaan päätellä, että lapsen subjektiutta tukevalla arvostavalla kohtaamisella sekä syrjäytymistä ehkäisevällä toiminnallaan Icehearts-kasvattaja tukee lapsen koulunkäyntiä. Tämä tuli ilmi niin opettajien kuin kasvattajienkin haastatteluista.
Laadullisessa tutkielmassa käytimme aineistonkeruumenetelmänä teemahaastattelua. Teemoinamme olivat Iceheartsin ja koulun yhteistyö, koulumaailman nykypäivän haasteet ja vaikuttavuuden arviointi. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää henkilöä, kahta Icehearts-kasvattajaa ja kahta koulun opettajaa. Haastattelut suoritimme kahtena parihaastatteluna, Icehearts-kasvattajat sekä koulun opettajat omina pareinaan. Saatu aineisto litteroitiin ja analysoitiin teemoittelemalla.
Aineistosta kävi ilmi että kasvattajan yksi rooli on toimia opettajan lähimpänä työparina, jolloin opettajalla on toinen aikuinen jakamassa arjen haasteita. Koulu asettaa tietyt raamit, joihin kaikkien lasten ei ole helppo sopia mutta Icehearts voi toiminnallaan helpottaa sopeutumista. Opettajilla on rajalliset mahdollisuudet kohdata lapsia yksilöllisesti koulun arjessa resurssien puutteen vuoksi mutta kasvattaja pystyy vastaamaan tähän tarpeeseen.
Johtopäätöksenä voidaan päätellä, että lapsen subjektiutta tukevalla arvostavalla kohtaamisella sekä syrjäytymistä ehkäisevällä toiminnallaan Icehearts-kasvattaja tukee lapsen koulunkäyntiä. Tämä tuli ilmi niin opettajien kuin kasvattajienkin haastatteluista.