Oppiminen maaseutuympäristössä : Yläkoululaisten oppimiskokemuksia maatilalta
Kanninen, Miia (2015)
Kanninen, Miia
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219450
Tiivistelmä
Nykypäivänä lapset ja nuoret ovat yhteydessä maaseutuun, ja maatalouteen vähentyvässä määrin. Tietoisuus alasta, alalle kouluttautumisesta, ammateista ja työllistymismahdollisuuksista on vähäistä. Erilaisten hankkeiden, kuten Maaseutu opettaa – hankkeen sekä opinnäytetyön toimeksiantajana toimivan Maaseutuammattiin ry:n kautta maaseutua, sen ammatteja sekä työ- ja koulutusmahdollisuuksia on tuotu tutuiksi yläkoululaisille ja opettajille monin eri tavoin. Tämän työn tarkoituksena oli saattaa loppuun Maaseutu opettaa – hankkeen aikana aloitettu tutkimus oppimsesta maaseutuympäristössä. Tavoitteena työssä oli selvittää luokkahuoneen ulkopuolisen oppimisympäristön vaikutusta oppimiseen, sekä maaseudun merkitystä oppimiseen oppimisympäristönä.
Tutkimus suoritettiin määrällisenä tutkimuksena, ja siinä käsiteltiin sekundaarista eli muiden kuin itseni keräämää aineistoa. Maaseutuammattiin ry:ltä käyttööni saama aineisto on kerätty vuonna 2011 kyselytutkimuksen myötä Maaseutu opettaa – hankkeessa mukana olleen kahden eri yläkoulun oppilasryhmistä. Vastaajia tutkimuksessa oli yhteensä 54 kappaletta.
Opinnäytetyössä lähdettiin tutkimaan maaseudun vaikutusta oppimisympäristönä oppimiseen, ja oppilaiden asenteeseen oppia. Tutkimuskohteena olivat kolme eri oppilasryhmää, joista kaksi vieraili maatilalla. Oppilaiden tunteet maaseudusta oppimisympäristönä, ja siellä oppimisesta olivat positiivisia. Tulosten perusteella oppilaat olivat tyytyväisiä oppimaansa asiaan, ja kokivat oppineensa paljon uutta maatilavierailun aikana. Maatilaa oppimisympäristönä pidettiin mieleisenä, ja 58 % oppilaista toivoi lisää tämänkaltaisia oppitunteja.
Kun tutkimuksessa vertailtiin maatila- ja luokkaryhmän tuloksia keskenään, voitiin todeta, että maaseudulla ei ollut merkitsevää vaikutusta oppilaiden oppimiseen tai asenteeseen oppia. Tutkimuksen myötä aineistosta saatiin kuitenkin hyviä huomioita joiden avulla yhdistyksen toimintaa ja tulevaisuuden tutkimustyötä voidaan kehittää.
Tutkimus suoritettiin määrällisenä tutkimuksena, ja siinä käsiteltiin sekundaarista eli muiden kuin itseni keräämää aineistoa. Maaseutuammattiin ry:ltä käyttööni saama aineisto on kerätty vuonna 2011 kyselytutkimuksen myötä Maaseutu opettaa – hankkeessa mukana olleen kahden eri yläkoulun oppilasryhmistä. Vastaajia tutkimuksessa oli yhteensä 54 kappaletta.
Opinnäytetyössä lähdettiin tutkimaan maaseudun vaikutusta oppimisympäristönä oppimiseen, ja oppilaiden asenteeseen oppia. Tutkimuskohteena olivat kolme eri oppilasryhmää, joista kaksi vieraili maatilalla. Oppilaiden tunteet maaseudusta oppimisympäristönä, ja siellä oppimisesta olivat positiivisia. Tulosten perusteella oppilaat olivat tyytyväisiä oppimaansa asiaan, ja kokivat oppineensa paljon uutta maatilavierailun aikana. Maatilaa oppimisympäristönä pidettiin mieleisenä, ja 58 % oppilaista toivoi lisää tämänkaltaisia oppitunteja.
Kun tutkimuksessa vertailtiin maatila- ja luokkaryhmän tuloksia keskenään, voitiin todeta, että maaseudulla ei ollut merkitsevää vaikutusta oppilaiden oppimiseen tai asenteeseen oppia. Tutkimuksen myötä aineistosta saatiin kuitenkin hyviä huomioita joiden avulla yhdistyksen toimintaa ja tulevaisuuden tutkimustyötä voidaan kehittää.