Vuorovaikutteinen sisältömarkkinointi : Opas kuntosali- ja hyvinvointivalmennusyrityksille
Vinnikainen, Leea (2015)
Vinnikainen, Leea
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505239789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505239789
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia käytännöllinen opas hyvinvointialan yrityksille vuorovaikutteiseen sisältömarkkinointiin. Oppaaseen kerättiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta tietoa siitä, millainen sisältömarkkinointi menestyy parhaiten sosiaalisessa mediassa ja saa asiakkaat osallistumaan dialogiin yrityksen kanssa. Ideaalitilanteessa sisältömarkkinointi saa asiakkaat toimimaan brändilähettiläinä, eli levittämään positiivista brändimielikuvaa yrityksestä omille verkostoilleen, sekä jakamaan yrityksen tuottamaa sisältöä eteenpäin, mikä tuo ilmaista lisänäkyvyyttä yritykselle.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui sosiaalisen median markkinoinnin teoriasta. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin eri sosiaalisen median kanavia, niiden markkinoinnillisia mahdollisuuksia sekä hyvinvoinnista kiinnostuneiden asiakkaiden käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa. Lisäksi opinnäytetyössä käytiin yleisellä tasolla läpi sitä, miltä suomalaisten hyvinvointialan yritysten sosiaalisen median käyttö näyttää tällä hetkellä.
Lähdeaineistona teoreettisen viitekehyksen työstämisessä käytettiin sosiaaliseen mediaan keskittyvää ammattikirjallisuutta, erilaisia markkinointiin liittyviä blogitekstejä, artikkeleita ja tilastokatsauksia.
Opas on kohdennettu kuntosaliyrityksille, liikunta- ja hyvinvointistudioille sekä hyvinvointivalmennusta tarjoaville yrityksille. Toiminnallisesta osuudesta löytyy käytännön ehdotuksia sosiaalisen median sisällöntuotantoon ja menetelmiin, jotta yritys voisi mahdollistaa sille optimaaliset olosuhteet asiakaslähtöiseen ja vuorovaikutteiseen sisällöntuotantoon.
Johtopäätöksenä todettiin, että vuorovaikutteinen sisältömarkkinointi vaatii perusteellisen pohjatyön ennen käytännön toteutusta, jotta se olisi mahdollisimman tuottoisaa yritykselle. Sisältömarkkinointi on jatkuvasti elävä prosessi, joka edellyttää ketteryyttä, riskinottokykyä ja aidosti asiakasymmärrykseen pohjautuvaa sisällöntuottamista. Se ei ole pikavoittojen tavoittelemista, vaan pitkäjänteistä ja systemaattista toimintaa, jonka keskiössä on aina asiakas.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui sosiaalisen median markkinoinnin teoriasta. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin eri sosiaalisen median kanavia, niiden markkinoinnillisia mahdollisuuksia sekä hyvinvoinnista kiinnostuneiden asiakkaiden käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa. Lisäksi opinnäytetyössä käytiin yleisellä tasolla läpi sitä, miltä suomalaisten hyvinvointialan yritysten sosiaalisen median käyttö näyttää tällä hetkellä.
Lähdeaineistona teoreettisen viitekehyksen työstämisessä käytettiin sosiaaliseen mediaan keskittyvää ammattikirjallisuutta, erilaisia markkinointiin liittyviä blogitekstejä, artikkeleita ja tilastokatsauksia.
Opas on kohdennettu kuntosaliyrityksille, liikunta- ja hyvinvointistudioille sekä hyvinvointivalmennusta tarjoaville yrityksille. Toiminnallisesta osuudesta löytyy käytännön ehdotuksia sosiaalisen median sisällöntuotantoon ja menetelmiin, jotta yritys voisi mahdollistaa sille optimaaliset olosuhteet asiakaslähtöiseen ja vuorovaikutteiseen sisällöntuotantoon.
Johtopäätöksenä todettiin, että vuorovaikutteinen sisältömarkkinointi vaatii perusteellisen pohjatyön ennen käytännön toteutusta, jotta se olisi mahdollisimman tuottoisaa yritykselle. Sisältömarkkinointi on jatkuvasti elävä prosessi, joka edellyttää ketteryyttä, riskinottokykyä ja aidosti asiakasymmärrykseen pohjautuvaa sisällöntuottamista. Se ei ole pikavoittojen tavoittelemista, vaan pitkäjänteistä ja systemaattista toimintaa, jonka keskiössä on aina asiakas.