Yrityksen toiminnan ja markkinoinnin kehittäminen - Wehnäpaakarit Oy
Lindqvist, Ben (2015)
Lindqvist, Ben
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505249816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505249816
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli pienyrityksen toiminnan ja markkinoinnin kehittäminen. Työn toimeksiantajana toimi vuonna 2014 perustettu leipomoalan pienyritys Wehnäpaakarit Oy. Keskeisimmät tutkimusongelmat työssä olivat puutteellinen ja suunnittelematon markkinointi sekä markkinointi- ja jakelukanavien puuttuminen. Työn tavoitteena oli yrityksen nykytilaan ja toimintaympäristöön tutustumalla kehittää yrityksen toiminnan laajentamista, markkinointia ja liiketoiminnan kannattavuutta edistäviä toimenpiteitä.
Teorialähteinä sovellettiin markkinoinnin ja markkinointiviestinnän kirjallisuutta sekä runsaasti yrityksen toimialaan ja toimintaympäristöön keskittyviä Internet-lähteitä. Yrityksen nykytilaa sekä toiminta- ja kilpailuympäristöä analysoitiin kirjallisuutta ja alueellista tietoa hankkimalla.
Työ toteutettiin kehittämissuunnitelmana, jossa ei laadittu aikatauluihin sidottuja toimenpiteitä, vaan yritys voi hyödyntää työn tuloksia haluamallaan tavalla ja aikataululla. Kehitysehdotukset painottuivat yrityksen lähiseudun jakelukanaviin, myyntityöhön ja myynninedistämiseen, mainontaan ja näkyvyyteen, joiden avulla voitaisiin saavuttaa merkittävää kilpailuetua ja liiketoiminnan kannattavuutta saataisiin parannettua.
Työn tulokset osoittivat, että yrityksellä on pelkästään lähiseudullaan merkittävät kasvumahdollisuudet ja potentiaalisia jakelukanavia on niin päivittäistavarakauppa-, HoReCa- kuin kunnallisellakin sektorilla. Taloudellisesti kannattavan liiketoiminnan saavuttamiseksi on ensisijaisen tärkeää, että yritys asettaa toiminnalleen selkeitä tavoitteita ja toteuttaa suunnitelmallista markkinointia ja jatkuvaa myyntityötä.
Teorialähteinä sovellettiin markkinoinnin ja markkinointiviestinnän kirjallisuutta sekä runsaasti yrityksen toimialaan ja toimintaympäristöön keskittyviä Internet-lähteitä. Yrityksen nykytilaa sekä toiminta- ja kilpailuympäristöä analysoitiin kirjallisuutta ja alueellista tietoa hankkimalla.
Työ toteutettiin kehittämissuunnitelmana, jossa ei laadittu aikatauluihin sidottuja toimenpiteitä, vaan yritys voi hyödyntää työn tuloksia haluamallaan tavalla ja aikataululla. Kehitysehdotukset painottuivat yrityksen lähiseudun jakelukanaviin, myyntityöhön ja myynninedistämiseen, mainontaan ja näkyvyyteen, joiden avulla voitaisiin saavuttaa merkittävää kilpailuetua ja liiketoiminnan kannattavuutta saataisiin parannettua.
Työn tulokset osoittivat, että yrityksellä on pelkästään lähiseudullaan merkittävät kasvumahdollisuudet ja potentiaalisia jakelukanavia on niin päivittäistavarakauppa-, HoReCa- kuin kunnallisellakin sektorilla. Taloudellisesti kannattavan liiketoiminnan saavuttamiseksi on ensisijaisen tärkeää, että yritys asettaa toiminnalleen selkeitä tavoitteita ja toteuttaa suunnitelmallista markkinointia ja jatkuvaa myyntityötä.