Laadunhallintajärjestelmän luominen laserkeilausyritykselle
Heikkilä, Joonas (2015)
Heikkilä, Joonas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505259946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505259946
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoituksena on rakentaa toimiva laadunhallintajärjestelmä laserkeilausyritykselle. Yrityksellä ei ole aiempaa laadunhallintajärjestelmää, mutta toimintatavat ovat jo hyvin paljon vastanneet järjestelmän vaatimuksia. Laatujärjestelmän hyötyinä yritykselle voivat olla muun muassa tehokkuuden, tuottavuuden ja asiakastyytyväisyyden paraneminen sekä uusien markkina-alueiden valtaaminen.
Yrityksen laadunhallintajärjestelmän luomisen pohjana käytetään SFS-EN ISO 9001 -standardia, koska se on mahdollista sertifioida kolmannen osapuolen toimesta. Standardi soveltuu kaikille aloille ja kaikenkokoisille organisaatioille. Sertifikaatin saaminen vaatii sertifiointielinten suorittamien auditointien tekemistä kohdeyrityksessä. Sertifikaatti on osoitus siitä, että yrityksen toimintatavat vastaavat laadunhallintajärjestelmän vaatimuksia.
ISO 9001 -standardi painottaa yrityksen toiminnan ohjaamista prosesseina. Yrityksen toiminta jakautuu ydinprosesseihin ja tukiprosesseihin. Prosessimaisen toimintamallin tavoitteena on lisätä tehokkuutta ja asiakkaiden vaatimusten toteuttamista, jolloin myös asiakastyytyväisyys lisääntyy.
Suurin tehtävä laadunhallintajärjestelmän rakentamisessa kohdeyritykselle on laatukäsikirjan laatiminen. Laatukäsikirja on pakollinen osa standardia. Käsikirja jakautuu neljään osaan, jotka ovat johdon vastuu, resurssien hallinta, tuotteen toteuttaminen ja mittaus, analysointi ja parantaminen.
Yrityksen laadunhallintajärjestelmän luomisen pohjana käytetään SFS-EN ISO 9001 -standardia, koska se on mahdollista sertifioida kolmannen osapuolen toimesta. Standardi soveltuu kaikille aloille ja kaikenkokoisille organisaatioille. Sertifikaatin saaminen vaatii sertifiointielinten suorittamien auditointien tekemistä kohdeyrityksessä. Sertifikaatti on osoitus siitä, että yrityksen toimintatavat vastaavat laadunhallintajärjestelmän vaatimuksia.
ISO 9001 -standardi painottaa yrityksen toiminnan ohjaamista prosesseina. Yrityksen toiminta jakautuu ydinprosesseihin ja tukiprosesseihin. Prosessimaisen toimintamallin tavoitteena on lisätä tehokkuutta ja asiakkaiden vaatimusten toteuttamista, jolloin myös asiakastyytyväisyys lisääntyy.
Suurin tehtävä laadunhallintajärjestelmän rakentamisessa kohdeyritykselle on laatukäsikirjan laatiminen. Laatukäsikirja on pakollinen osa standardia. Käsikirja jakautuu neljään osaan, jotka ovat johdon vastuu, resurssien hallinta, tuotteen toteuttaminen ja mittaus, analysointi ja parantaminen.