Cheekismi : Tie brändistä ilmiöksi
Virtanen, Saara (2015)
Virtanen, Saara
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505249869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505249869
Tiivistelmä
Brändi syntyy aina vastaanottajan mielessä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Suomen menestyneimmän rap-artistin, Cheekin, brändinrakennuksen vaiheita nimenomaan kuluttajien näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää Cheekin brändikuluttajasuhteen taustalta löytyviä keskeisiä avaintekijöitä sekä arvioida merkittävän brändiarvon muodostumiseen vaikuttaneita osa-alueita neljälle fanille tehtyjen kvalitatiivisten eli laadullisten haastatteluiden avulla.
Tutkimus pohjautuu Kellerin brändinrakennuksen vaiheita jäsentävään resonanssipyramiditeoriaan, jonka perusteella avoimet haastattelukysymykset laadittiin vastaamaan kuuteen kuluttajan brändissä yleisesti arvioimaan osa-alueeseen: brändin keskeisyyteen, suorituskykyyn, mielikuviin, arviointiin, tunteisiin ja resonanssiin. Tutkimustulokset osoittivat, että Cheekillä on hyvin kokonaisvaltainen merkitys kaikkien vastaajien elämässä, huolimatta käyttäjäprofiilin selkeästä kaksijakoisuudesta. Pidempiaikaisille faneille brändin ensisijainen ominaisuus on musiikki, kun taas myöhemmin Vain Elämää -ohjelman myötä faneiksi ryhtyneillä tärkeimmäksi koetut ominaisuudet ovat artistin persoonallisuus ja ulkonäkö.
Työn lopputuloksena syntyi konkreettinen Cheek-brändin hallitsemaa asiakaslähtöistä brändipääomaa demonstroiva sekä brändin ympärille muodostunutta ilmiötä osaltaan selittävä Cheekin resonanssipyramidi.
Tutkimus pohjautuu Kellerin brändinrakennuksen vaiheita jäsentävään resonanssipyramiditeoriaan, jonka perusteella avoimet haastattelukysymykset laadittiin vastaamaan kuuteen kuluttajan brändissä yleisesti arvioimaan osa-alueeseen: brändin keskeisyyteen, suorituskykyyn, mielikuviin, arviointiin, tunteisiin ja resonanssiin. Tutkimustulokset osoittivat, että Cheekillä on hyvin kokonaisvaltainen merkitys kaikkien vastaajien elämässä, huolimatta käyttäjäprofiilin selkeästä kaksijakoisuudesta. Pidempiaikaisille faneille brändin ensisijainen ominaisuus on musiikki, kun taas myöhemmin Vain Elämää -ohjelman myötä faneiksi ryhtyneillä tärkeimmäksi koetut ominaisuudet ovat artistin persoonallisuus ja ulkonäkö.
Työn lopputuloksena syntyi konkreettinen Cheek-brändin hallitsemaa asiakaslähtöistä brändipääomaa demonstroiva sekä brändin ympärille muodostunutta ilmiötä osaltaan selittävä Cheekin resonanssipyramidi.