Visuaalisuus osana ammattiyhdistyksen viestintää
Seppälä, Jaana (2015)
Seppälä, Jaana
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505249798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505249798
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää visuaalisen identiteetin merkitystä viestinnässä ja sen pohjalta päivittää toimeksiantajana toimivan ammattiyhdistyksen visuaalinen identiteetti. Lisäksi yhdistykselle oli tarkoitus luoda omat Internet-sivut ja valmiita asiakirjapohjia, johon uusi visuaalinen identiteetti implementoitaisiin. Tavoitteena oli siis parantaa yhdistyksen näkyvyyttä ja tunnistettavuutta. Lisäksi tavoitteena oli saada yhdistys erottumaan muista ammattiyhdistyksistä ja yhtenäistää yhdistyksen sisäistä ja ulkoista viestintää.
Työ on kehityshanke. Internet-sivujen ja asiakirjapohjien luominen rajattiin työn ulkopuolelle painopisteen ollessa visuaalisessa identiteetissä. Työn teoriaosuudessa käytiin läpi yhteisöviestintää, viestintää yhdistyksessä ja markkinointiviestintää ammattiyhdistyksessä. Sen jälkeen siirryttiin visuaaliseen identiteettiin, sen merkitykseen viestinnässä ja elementteihin. Sen jälkeen käsiteltiin visuaalisen identiteetin johtamista, uudistamisprosessia ja visuaalista identiteettiä ammattiyhdistyksessä.
Toiminnallisen osuuden alussa siirryttiin kartoittamaan toimeksiantajan visuaalisen identiteetin lähtötilannetta. Tämän jälkeen käytiin läpi uutta visuaalista identiteettiä: mitä elementtejä valittiin ja miksi sekä mitä niillä haluttiin sanoa. Lopuksi käytiin läpi tulokset, eli uusi visuaalinen identiteetti sekä esiteltiin uudet Internet-sivut ja asiakirjapohjat.
Lopputuloksena toimeksiantaja sai uuden visuaalisen identiteetin, joka pohjautuu sen omaan identiteettiin. Lisäksi yhdistys sai omat Internet-sivut ja lopulta kokonaisen sähköisen työtilan jäsensivujen ja sähköisen jäsenrekisterin muodossa. Työn edetessä visuaalisen identiteetin merkitys ja monimuotoisuus todella nousi esiin.
Johtopäätöksinä voi todeta sen, että visuaalisen identiteetin tärkeyden tiedostamisesta huolimatta on yllättävää kuinka vähän ammattiyhdistykset panostavat visuaalisuuteen toiminnassaan.
Työ on kehityshanke. Internet-sivujen ja asiakirjapohjien luominen rajattiin työn ulkopuolelle painopisteen ollessa visuaalisessa identiteetissä. Työn teoriaosuudessa käytiin läpi yhteisöviestintää, viestintää yhdistyksessä ja markkinointiviestintää ammattiyhdistyksessä. Sen jälkeen siirryttiin visuaaliseen identiteettiin, sen merkitykseen viestinnässä ja elementteihin. Sen jälkeen käsiteltiin visuaalisen identiteetin johtamista, uudistamisprosessia ja visuaalista identiteettiä ammattiyhdistyksessä.
Toiminnallisen osuuden alussa siirryttiin kartoittamaan toimeksiantajan visuaalisen identiteetin lähtötilannetta. Tämän jälkeen käytiin läpi uutta visuaalista identiteettiä: mitä elementtejä valittiin ja miksi sekä mitä niillä haluttiin sanoa. Lopuksi käytiin läpi tulokset, eli uusi visuaalinen identiteetti sekä esiteltiin uudet Internet-sivut ja asiakirjapohjat.
Lopputuloksena toimeksiantaja sai uuden visuaalisen identiteetin, joka pohjautuu sen omaan identiteettiin. Lisäksi yhdistys sai omat Internet-sivut ja lopulta kokonaisen sähköisen työtilan jäsensivujen ja sähköisen jäsenrekisterin muodossa. Työn edetessä visuaalisen identiteetin merkitys ja monimuotoisuus todella nousi esiin.
Johtopäätöksinä voi todeta sen, että visuaalisen identiteetin tärkeyden tiedostamisesta huolimatta on yllättävää kuinka vähän ammattiyhdistykset panostavat visuaalisuuteen toiminnassaan.