Asiakaslähtöinen markkinointi : Käsityöyrityksen keinot
Ainasoja, Anja (2015)
Ainasoja, Anja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505259901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505259901
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä haluttiin saada selville kuinka käsityöyrittäjät voisivat markkinoinnissaan ottaa paremmin huomioon heidän asiakkaansa. Tutkimusongelma oli: kuinka käsityöyritykset pystyisivät markkinoimaan tuotteitaan ja yritystään asiakaslähtöisesti.
Asiakaslähtöistä markkinointia ja käsityöyrityksen keinoja siihen tarkasteltiin Bob Lauterbornin 4C-mallin avulla. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se muodostuu asiakaslähtöiseen markkinointiin liittyvien osa- alueiden teoriasta käsityöyrittäjät huomioiden sekä käsityöyrittäjille suunnatuista konkreettisista ohjeista asiakaslähtöisen markkinoinnin toteuttamiseksi.
Lopputuloksena voitiin todeta, että käsityöyrittäjien asiakaslähtöinen markkinointi vaatii samoja perusasioita kuin yritysten toimiva markkinointi yleensäkin vaatii. Tärkeää olisi, että ajatus asiakaslähtöisyydestä olisi mukana jo yritysten liikeideassa, jolloin asiakaslähtöisyys ei olisi pintapuolista vaan todellista halua kuunnella ja auttaa asiakkaita. Tällöin kaikki yrityksen markkinointitoimet tähtäisivät samaan asiaan eikä yrityksen niukkoja resursseja käytettäisi yrityksen kannalta turhien asioiden tekemiseen.
Asiakaslähtöistä markkinointia ja käsityöyrityksen keinoja siihen tarkasteltiin Bob Lauterbornin 4C-mallin avulla. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se muodostuu asiakaslähtöiseen markkinointiin liittyvien osa- alueiden teoriasta käsityöyrittäjät huomioiden sekä käsityöyrittäjille suunnatuista konkreettisista ohjeista asiakaslähtöisen markkinoinnin toteuttamiseksi.
Lopputuloksena voitiin todeta, että käsityöyrittäjien asiakaslähtöinen markkinointi vaatii samoja perusasioita kuin yritysten toimiva markkinointi yleensäkin vaatii. Tärkeää olisi, että ajatus asiakaslähtöisyydestä olisi mukana jo yritysten liikeideassa, jolloin asiakaslähtöisyys ei olisi pintapuolista vaan todellista halua kuunnella ja auttaa asiakkaita. Tällöin kaikki yrityksen markkinointitoimet tähtäisivät samaan asiaan eikä yrityksen niukkoja resursseja käytettäisi yrityksen kannalta turhien asioiden tekemiseen.