Kuinka vastata yhdistysasiakkaiden tarpeisiin? : case Matkailukeskus Rauhalahti Oy : koira-, auto- ja moottoripyöräyhdistysten tapahtumapaikan valintaan vaikuttavat tekijät
Hälinen, Eveliina; Azhayeva, Valeria (2015)
Hälinen, Eveliina
Azhayeva, Valeria
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510017
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää tekijöitä, jotka vaikuttavat koira-, auto-, ja moottoripyöräyhdistysten tapahtumapaikan valintaan. Tutkimuksen kohderyhmään kuuluvat yhdistykset on kerätty Matkailukeskus Rauhalahti Oy:n asiakasrekisteristä. Opinnäytetyön toimeksiantaja Matkailukeskus Rauhalahti Oy haluaa tutkimuksen avulla selvittää yrityksen toiminnan potentiaalisia kehityskohteita, jotta yrityksen toimintaa ja markkinointia olisi mahdollista parantaa yhdistysten saavuttamiseksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu yritysmarkkinoinnista, ostopäätöksiin vaikuttavista tekijöistä, organisaation ostokäyttäytymisestä ja yhdistystoiminnasta. Työssä käsitellään myös toimeksiantajan toimialaan liittyvää teoreettista viitekehystä, jonka lisäksi on tehty analyysi yrityksen nykytilasta ja sen kilpailijoista. Työ on toteutettu määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimustulokset opinnäytetyöhön on kerätty sähköisen kyselylomakkeen avulla, joka on lähetetty sähköpostitse 170 yhdistykselle. Kyselyyn vastasi 44 yhdistyksen edustajaa eli 25,9 prosenttia kokonaismäärästä.
Suurin osa eli 75 prosenttia tutkimukseen osallistuneiden yhdistysten päätoimipaikoista sijaitsee Etelä-Suomessa ja 82 prosenttia yhdistyksistä järjestää tapahtumia ympäri Suomea. Tutkimukseen osallistuneista vain kuusi yhdistystä kertoi vierailleensa aikaisemmin Matkailukeskus Rauhalahdessa ja 17 yhdistystä kokonaisvastaajamäärästä pitää Matkailukeskus Rauhalahtea varteenotettavana vaihtoehtona tapahtumapaikkaa valitessaan. Tutkimustuloksista selviää, että huomioimalla ilmi tulleet kehityskohdat, Matkailukeskus Rauhalahdella on hyvät mahdollisuudet saavuttaa potentiaaliset yhdistysasiakkaat.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu yritysmarkkinoinnista, ostopäätöksiin vaikuttavista tekijöistä, organisaation ostokäyttäytymisestä ja yhdistystoiminnasta. Työssä käsitellään myös toimeksiantajan toimialaan liittyvää teoreettista viitekehystä, jonka lisäksi on tehty analyysi yrityksen nykytilasta ja sen kilpailijoista. Työ on toteutettu määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimustulokset opinnäytetyöhön on kerätty sähköisen kyselylomakkeen avulla, joka on lähetetty sähköpostitse 170 yhdistykselle. Kyselyyn vastasi 44 yhdistyksen edustajaa eli 25,9 prosenttia kokonaismäärästä.
Suurin osa eli 75 prosenttia tutkimukseen osallistuneiden yhdistysten päätoimipaikoista sijaitsee Etelä-Suomessa ja 82 prosenttia yhdistyksistä järjestää tapahtumia ympäri Suomea. Tutkimukseen osallistuneista vain kuusi yhdistystä kertoi vierailleensa aikaisemmin Matkailukeskus Rauhalahdessa ja 17 yhdistystä kokonaisvastaajamäärästä pitää Matkailukeskus Rauhalahtea varteenotettavana vaihtoehtona tapahtumapaikkaa valitessaan. Tutkimustuloksista selviää, että huomioimalla ilmi tulleet kehityskohdat, Matkailukeskus Rauhalahdella on hyvät mahdollisuudet saavuttaa potentiaaliset yhdistysasiakkaat.