Yrityksen sisäisen yhteistyön vaikutus asiakaskokemukseen : Veho Autotalot Oy, Olari
Tammisalo, Tytti (2015)
Tammisalo, Tytti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229710
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Veho Autotalot Oy:n Olarin toimipis-teen sisäisiä toimintatapoja voidaan parantaa niin, että yrityksen sisäinen toiminta edesaut-taa luomaan positiivisen asiakaskokemuksen Olarin Vehossa asioidessa. Työn tavoitteena oli ensisijaisesti tutkia yrityksen sisäisiä prosesseja ja toimintatapoja ja selvittää, nouseeko niistä esiin joku selkeä ongelmakohta, jota voidaan parantaa.
Työn teoreettisena viitekehyksenä käytettiin organisaation viestintään, vuorovaikutukseen ja asiakaskokemukseen liittyvää kirjallisuutta sekä sähköisiä julkaisuja. Teoreettisen viiteke-hyksen tukena tehtiin teemahaastatteluita Veho Autotalot Oy:n Olarin toimipisteen automyy-jille ja työnjohtajille.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseen haastateltiin kahdeksaa Veho Autotalot Oy:n työntekijää. Tutkimuksella haluttiin selvittää yleisiä mielipiteitä siitä, kuinka työntekijät kokevat yhteistyön toimivuuden Veho Autotalot Oy:n Olarin toimipisteessä.
Kyselyyn tulleista vastauksista kävi ilmi, että yritys ei ole määrittänyt yhteisiä toimintatapoja automyyjien ja työnjohtajien välisiin prosesseihin, mutta siitä huolimatta yhteistyössä ei koe-ta olevan selkeää ongelmaa. Sen sijaan toimintoja voisi tehostaa ja systematisoida esimer-kiksi selkeyttämällä työnjakoa ja informaatiokanavia.
Työn johtopäätöksissä todettiin, että informatiivisemman tutkimustuloksen saamiseksi teo-reettinen tieto ja haastattelut olisi voitu toteuttaa laajemmalla skaalalla. Haettuihin ongelmiin saatiin kuitenkin ratkaisut, ja Olarin Veholla on mahdollisuus ottaa kehitysehdotukset käytän-töön.
Työn teoreettisena viitekehyksenä käytettiin organisaation viestintään, vuorovaikutukseen ja asiakaskokemukseen liittyvää kirjallisuutta sekä sähköisiä julkaisuja. Teoreettisen viiteke-hyksen tukena tehtiin teemahaastatteluita Veho Autotalot Oy:n Olarin toimipisteen automyy-jille ja työnjohtajille.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseen haastateltiin kahdeksaa Veho Autotalot Oy:n työntekijää. Tutkimuksella haluttiin selvittää yleisiä mielipiteitä siitä, kuinka työntekijät kokevat yhteistyön toimivuuden Veho Autotalot Oy:n Olarin toimipisteessä.
Kyselyyn tulleista vastauksista kävi ilmi, että yritys ei ole määrittänyt yhteisiä toimintatapoja automyyjien ja työnjohtajien välisiin prosesseihin, mutta siitä huolimatta yhteistyössä ei koe-ta olevan selkeää ongelmaa. Sen sijaan toimintoja voisi tehostaa ja systematisoida esimer-kiksi selkeyttämällä työnjakoa ja informaatiokanavia.
Työn johtopäätöksissä todettiin, että informatiivisemman tutkimustuloksen saamiseksi teo-reettinen tieto ja haastattelut olisi voitu toteuttaa laajemmalla skaalalla. Haettuihin ongelmiin saatiin kuitenkin ratkaisut, ja Olarin Veholla on mahdollisuus ottaa kehitysehdotukset käytän-töön.