Ohjaajan ääni : ohjaajan ääni-ilmaisu osana kerrontatyyliä kotimaisessa fiktioelokuvassa
Suoranta, Taneli (2015)
Suoranta, Taneli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505249888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505249888
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan suomalaisten ohjaajien äänellistä ilmaisua osana kerrontatyyliä fiktioelokuvassa. Ohjaajan tyyliä tarkastellaan auteur-teorian kantilta ja äänellistä ilmaisua Michel Chionin teorian ja termistön pohjalta.
Tutkimus alkaa ohjaajan tyylin avaamisella auteur-teorian kautta, elokuvaäänen perusteilla sekä Chionin termistön ja teoriapohjan esittelyllä tuoden tutkimukselle vertailukelpoisen pohjan. Tämän jälkeen esitellään ohjaajilta Aki Kaurismäki, Matti Ijäs ja Saara Cantell kultakin kaksi elokuvaa, joita tarkastellaan elokuvaäänen kannalta. Työn loppupuolella vertaillaan niitä seikkoja, jotka yhtenäistävät tai erottavat ohjaajien äänellistä kerrontatyyliä.
Perinteisesti auteur-teoria ei keskity elokuvan ääneen, mutta auteur-ohjaajilla on mielletty olevan erottuva kädenjälki kaikissa elokuvan tyylikeinoissa. Tutkimusta varten analysoin kolmelta suomalaiselta ohjaajalta kaksi elokuvaa kultakin selvittääkseni onko heillä omaa äänellistä ilmaisua osana kerrontatyyliä.
Tutkimus osoitti, että jokaisella yllä mainitulla ohjaajalla on erottuva äänellinen kerrontatyyli. Aki Kaurismäen elokuvien niukkuuden estetiikka on kuultavissa elokuvien äänessä, Matti Ijäs rytmittää ja antaa tilaa dialogille omintakeisesti ja Saara Cantell hyödyntää elokuvissaan rikasta, monella tasolla leikittelevää elokuvaääntä.
Tutkimus alkaa ohjaajan tyylin avaamisella auteur-teorian kautta, elokuvaäänen perusteilla sekä Chionin termistön ja teoriapohjan esittelyllä tuoden tutkimukselle vertailukelpoisen pohjan. Tämän jälkeen esitellään ohjaajilta Aki Kaurismäki, Matti Ijäs ja Saara Cantell kultakin kaksi elokuvaa, joita tarkastellaan elokuvaäänen kannalta. Työn loppupuolella vertaillaan niitä seikkoja, jotka yhtenäistävät tai erottavat ohjaajien äänellistä kerrontatyyliä.
Perinteisesti auteur-teoria ei keskity elokuvan ääneen, mutta auteur-ohjaajilla on mielletty olevan erottuva kädenjälki kaikissa elokuvan tyylikeinoissa. Tutkimusta varten analysoin kolmelta suomalaiselta ohjaajalta kaksi elokuvaa kultakin selvittääkseni onko heillä omaa äänellistä ilmaisua osana kerrontatyyliä.
Tutkimus osoitti, että jokaisella yllä mainitulla ohjaajalla on erottuva äänellinen kerrontatyyli. Aki Kaurismäen elokuvien niukkuuden estetiikka on kuultavissa elokuvien äänessä, Matti Ijäs rytmittää ja antaa tilaa dialogille omintakeisesti ja Saara Cantell hyödyntää elokuvissaan rikasta, monella tasolla leikittelevää elokuvaääntä.