Internet-markkinointi venäläisillä sivustoilla : Yandex & Vkontakte
Talja, Tanja (2015)
Talja, Tanja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510015
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510015
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Venäjän käytetyimmät internetsivustot ja tutkia, kuinka suomalaiset brändit voivat hyödyntää niitä markkinoinnissa. Työn aihetta tarkasteltiin suomalaisten vaatebrändien etenemismahdollisuuksia kartoittaen, mutta suurin osa työn tuloksista on myös muiden toimialojen hyödynnettävissä.
Työssä perehdyttiin tarkemmin kahteen Venäjän käytetympään internetsivustoon: sosiaalisen median palveluun Vkontakteen ja hakukonepalveluun Yandexiin. Työssä tutkittiin palveluiden ominaispiirteitä, markkinointimahdollisuuksista ja kuinka suomalaisten brändien tulisi aloittaa markkinointi kyseisillä sivustoilla. Lopussa tarkasteltiin menestyneen vaatteiden jälleenmyyjäyrityksen markkinointia kyseisissä kanavissa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen työ ja sen teoriaviitekehyksessä käsiteltiin Venäjän markkinatilannetta ja venäläisiä kuluttajia sekä heidän ostokäyttäytymistään. Lisäksi siinä tarkasteltiin venäläisten internetin käyttöä yleisesti, sosiaalisessa mediassa ja hakukoneissa.
Tutkimusten perusteella voitiin päätellä, että molempien palveluiden käyttö on merkityksellistä Venäjällä ja yritykset pääsevät parempiin tuloksiin käyttämällä näitä kahta palvelua samanaikaisesti. Venäjän markkinat tarjoavat suomalaisille brändeille oivan mahdollisuuden kasvattaa liiketoimintaa, ja käytetyimpien internetsivujen avulla tämä on mahdollista.
Työssä perehdyttiin tarkemmin kahteen Venäjän käytetympään internetsivustoon: sosiaalisen median palveluun Vkontakteen ja hakukonepalveluun Yandexiin. Työssä tutkittiin palveluiden ominaispiirteitä, markkinointimahdollisuuksista ja kuinka suomalaisten brändien tulisi aloittaa markkinointi kyseisillä sivustoilla. Lopussa tarkasteltiin menestyneen vaatteiden jälleenmyyjäyrityksen markkinointia kyseisissä kanavissa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen työ ja sen teoriaviitekehyksessä käsiteltiin Venäjän markkinatilannetta ja venäläisiä kuluttajia sekä heidän ostokäyttäytymistään. Lisäksi siinä tarkasteltiin venäläisten internetin käyttöä yleisesti, sosiaalisessa mediassa ja hakukoneissa.
Tutkimusten perusteella voitiin päätellä, että molempien palveluiden käyttö on merkityksellistä Venäjällä ja yritykset pääsevät parempiin tuloksiin käyttämällä näitä kahta palvelua samanaikaisesti. Venäjän markkinat tarjoavat suomalaisille brändeille oivan mahdollisuuden kasvattaa liiketoimintaa, ja käytetyimpien internetsivujen avulla tämä on mahdollista.