Lanseeraussuunnitelma käsityöalan yritykselle
Pääkkönen, Anni (2015)
Pääkkönen, Anni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510038
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia lanseeraussuunnitelma tuoreelle käsityöalan yritykselle. Lanseerauksen tavoitteena oli kasvattaa kohderyhmän tietoisuutta yrityksestä sekä valitusta tuotesegmentistä. Tämän lisäksi lanseerauksen avulla yritys pyrkii kasvattamaan myyntitulosta.
Opinnäytetyön viitekehyksessä esiteltiin lanseerausprosessi vaihekohtaisesti ja paneuduttiin valittujen markkinointiviestinnän keinojen tarjoamiin mahdollisuuksiin ja haasteisiin toimeksiantajan näkökulmasta. Opinnäytetyössä on käsitelty laajemmin ainoastaan niitä markkinointikeinojen toteutusratkaisuita, jotka ovat olennaisia toimeksiantajan lanseerauksen kannalta
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja sen tuotteeksi syntyi konkreettinen suunnitelma lanseerausvaiheen markkinointiin. Suunnitelman tarkoituksena oli ohjeistaa toimeksiantajaa markkinoinnin toimenpiteiden toteuttamisessa.
Pääasialliseksi markkinointiviestinnän kanavaksi valikoitui internet ja tarkemmin Facebook. Tämän lisäksi suunnitelma sisältää toimenpide-ehdotuksia niin hakukoneoptimoinnin, messumarkkinoinnin kuin tiedotustoiminnan suhteen. Työ on tehty mukaillen toimeksiantajan toivetta kustannustehokkaista kanavavalinnoista sekä tiedostaen käytössä olevien resurssien määrä.
Opinnäytetyön keskeiset havainnot liittyvät siihen, kuinka käsityöalan yksityisyrittäjältä vaaditaan monenlaista osaamista; yrittäjän on oltava samanaikaisesti markkinointitaituri, myyntimestari sekä oman liiketoimintansa superihme. Koska lanseerauksen merkitys on nykypäivänä korostunut, on yrittäjän panostettava markkinointiin. Tämän opinnäytetyön tavoitteena onkin auttaa yhtä käsityöalan yritystä tekemään toimintaansa tunnetuksi.
Opinnäytetyön viitekehyksessä esiteltiin lanseerausprosessi vaihekohtaisesti ja paneuduttiin valittujen markkinointiviestinnän keinojen tarjoamiin mahdollisuuksiin ja haasteisiin toimeksiantajan näkökulmasta. Opinnäytetyössä on käsitelty laajemmin ainoastaan niitä markkinointikeinojen toteutusratkaisuita, jotka ovat olennaisia toimeksiantajan lanseerauksen kannalta
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja sen tuotteeksi syntyi konkreettinen suunnitelma lanseerausvaiheen markkinointiin. Suunnitelman tarkoituksena oli ohjeistaa toimeksiantajaa markkinoinnin toimenpiteiden toteuttamisessa.
Pääasialliseksi markkinointiviestinnän kanavaksi valikoitui internet ja tarkemmin Facebook. Tämän lisäksi suunnitelma sisältää toimenpide-ehdotuksia niin hakukoneoptimoinnin, messumarkkinoinnin kuin tiedotustoiminnan suhteen. Työ on tehty mukaillen toimeksiantajan toivetta kustannustehokkaista kanavavalinnoista sekä tiedostaen käytössä olevien resurssien määrä.
Opinnäytetyön keskeiset havainnot liittyvät siihen, kuinka käsityöalan yksityisyrittäjältä vaaditaan monenlaista osaamista; yrittäjän on oltava samanaikaisesti markkinointitaituri, myyntimestari sekä oman liiketoimintansa superihme. Koska lanseerauksen merkitys on nykypäivänä korostunut, on yrittäjän panostettava markkinointiin. Tämän opinnäytetyön tavoitteena onkin auttaa yhtä käsityöalan yritystä tekemään toimintaansa tunnetuksi.