Teatteri-ilmaisun ohjaaja nuorten vaikuttamistyön tukena
Sirviö, Minna (2015)
Sirviö, Minna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505249812
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505249812
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan teatteri-ilmaisun ohjaajan ammattitaitoa nuorten omaehtoisen toiminnan ja nuorten vaikuttamistoiminnan tukijana. Tavoitteena on selvittää minkälaisia erityispiirteitä liittyy nuorten vaikuttamistoiminnan ohjaamiseen ja miten teatteri-ilmaisun ohjaajan ammattiaito vastaa näihin erityispiirteisiin. Työssä tulkitaan ilmiötä Helsingin kaupungin nuorten vaikuttamistoiminnan, Ruudin ydinryhmän fasilitoinnin viite-kehyksessä. Toimintaympäristön lisäksi viitekehyksessä esitellään toimintaan ja fasilitointiin vaikuttanut teoreettinen viitekehys.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa pyritään ymmärtämään tiettyä ilmiötä. Aineisto muodostuu tutkijan muistiinpanoista ja päiväkirjoista työstään Ruudin ydinryhmän ohjaajana sekä 12:n toiminnassa mukana olleen nuoren teemahaastatteluista sekä lähdekirjallisuudesta.
Tutkimuksen haastateltavat kertovat kokemuksestaan ryhmässä toimimisesta ja ohjaajan roolista ryhmässä. Lisäksi haastateltavat kertovat Ruudin ydinryhmän toiminnan vaikutuksista omaan yhteiskunnalliseen kiinnostukseensa ja aktiiviseksi kansalaiseksi kasvamiseen.
Työssä ilmenee, että teatteri-ilmaisun ohjaajan monet ilmaisupainotteiset menetelmät auttavat nuoria toimimaan ryhmässä ja tunnistamaan erilaisia vaihtoehtoja sekä toimintatapoja muuttaa omaa lähiympäristöään. Fasilitoinnin toiminnallisuus on lisännyt ja ylläpitänyt nuorten motivaatiota vaikuttamistyössä. Parhaimmillaan ryhmän fasilitoinnissa käytetyt teatterilähtöiset menetelmät ovat toimineet paitsi osallisuutta lisäävänä tekijän myös yksilöä vahvistavana ja voimaannuttavana tekijänä.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa pyritään ymmärtämään tiettyä ilmiötä. Aineisto muodostuu tutkijan muistiinpanoista ja päiväkirjoista työstään Ruudin ydinryhmän ohjaajana sekä 12:n toiminnassa mukana olleen nuoren teemahaastatteluista sekä lähdekirjallisuudesta.
Tutkimuksen haastateltavat kertovat kokemuksestaan ryhmässä toimimisesta ja ohjaajan roolista ryhmässä. Lisäksi haastateltavat kertovat Ruudin ydinryhmän toiminnan vaikutuksista omaan yhteiskunnalliseen kiinnostukseensa ja aktiiviseksi kansalaiseksi kasvamiseen.
Työssä ilmenee, että teatteri-ilmaisun ohjaajan monet ilmaisupainotteiset menetelmät auttavat nuoria toimimaan ryhmässä ja tunnistamaan erilaisia vaihtoehtoja sekä toimintatapoja muuttaa omaa lähiympäristöään. Fasilitoinnin toiminnallisuus on lisännyt ja ylläpitänyt nuorten motivaatiota vaikuttamistyössä. Parhaimmillaan ryhmän fasilitoinnissa käytetyt teatterilähtöiset menetelmät ovat toimineet paitsi osallisuutta lisäävänä tekijän myös yksilöä vahvistavana ja voimaannuttavana tekijänä.