Itsensä markkinointi elokuva- ja tv-alalla : freelancerin itsensä myyminen työntekijäksi
Hankala, Meeri (2015)
Hankala, Meeri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505249884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505249884
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään freelance-työntekijän itsensä markkinoimista elokuva- ja tv-alalla. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää toimivimmat väylät ja tavat itsensä markkinoinnille. Tutkimuskysymyksiä ovat seuraavat: miksi, missä, milloin, kenelle ja miten itseään voi ja kannattaa markkinoida. Lisäksi käsitellään itsensä markkinoinnin kaarta: ideointia, kehittelyä, toteuttamista ja mittaamista. Tarkastelun pohjalta on tarkoitus rakentaa laajempi kokonaiskäsitys sekä syvempi ymmärrys itsensä markkinoimisesta elokuva- ja tv-alalla.
Tutkimusmenetelminä on käytetty reflektiota eli tutkimuskohteen kriittistä arviointia, kvantitatiivisia menetelmiä eli määrän mittaamista sekä kvalitatiivisia menetelmiä eli toiminnan havainnointia. Aineistona on käytetty kirjallisuutta, artikkeleita, blogitekstejä, kyselyitä sekä opinnäytetyön tekijän omaa kokemusta alalta.
Eri lähteitä hyödyntämällä havaittiin, että itsensä markkinointi on tärkeää. Sen avulla alan työntekijä voi saada enemmän työtilaisuuksia, joita täytyy alan luonteen vuoksi hankkia aina uudestaan. Itsensä markkinointi on tehokkainta, mikäli se on jatkuvaa, eli tapahtuu sekä ennen, jälkeen että työrupeaman aikana. Itsensä markkinoinnissa eri menetelmät toimivat eri markkinoinnin vaiheissa. Nykyään helpon väylän itsensä markkinoinnille tarjoaa verkko, mutta henkilökohtaiset verkostot osoittautuivat tärkeimmäksi markkinointiväyläksi.
Itsensä markkinoinnissa voi käyttää hyödyksi perinteisiä markkinoinnin teorioita ja strategioita, joita opinnäytetyössä käydään läpi. Nykyisissä tiedotusvälineissä itsensä markkinointina toimii kuitenkin erinomaisen hyvin kaikenlainen sisällöntuottaminen, kunhan se antaa selkeästi mutta kiinnostavasti itsensä markkinoijasta jonkun positiivisen ja mielenkiintoisen kuvan, jolla erottautuu kilpailijoistaan ja saa kohderyhmän toimimaan. Myös käyttäytyminen eli työn suoritustapa on markkinointia, ja sillä lunastetaan mainonnan lupaukset.
Tutkimusmenetelminä on käytetty reflektiota eli tutkimuskohteen kriittistä arviointia, kvantitatiivisia menetelmiä eli määrän mittaamista sekä kvalitatiivisia menetelmiä eli toiminnan havainnointia. Aineistona on käytetty kirjallisuutta, artikkeleita, blogitekstejä, kyselyitä sekä opinnäytetyön tekijän omaa kokemusta alalta.
Eri lähteitä hyödyntämällä havaittiin, että itsensä markkinointi on tärkeää. Sen avulla alan työntekijä voi saada enemmän työtilaisuuksia, joita täytyy alan luonteen vuoksi hankkia aina uudestaan. Itsensä markkinointi on tehokkainta, mikäli se on jatkuvaa, eli tapahtuu sekä ennen, jälkeen että työrupeaman aikana. Itsensä markkinoinnissa eri menetelmät toimivat eri markkinoinnin vaiheissa. Nykyään helpon väylän itsensä markkinoinnille tarjoaa verkko, mutta henkilökohtaiset verkostot osoittautuivat tärkeimmäksi markkinointiväyläksi.
Itsensä markkinoinnissa voi käyttää hyödyksi perinteisiä markkinoinnin teorioita ja strategioita, joita opinnäytetyössä käydään läpi. Nykyisissä tiedotusvälineissä itsensä markkinointina toimii kuitenkin erinomaisen hyvin kaikenlainen sisällöntuottaminen, kunhan se antaa selkeästi mutta kiinnostavasti itsensä markkinoijasta jonkun positiivisen ja mielenkiintoisen kuvan, jolla erottautuu kilpailijoistaan ja saa kohderyhmän toimimaan. Myös käyttäytyminen eli työn suoritustapa on markkinointia, ja sillä lunastetaan mainonnan lupaukset.