Kaupallinen sisällöntuotanto kauneuden toimialalla ja yleisön suhtautuminen kaupalliseen sisältöön
Joutsen, Jonna (2015)
Joutsen, Jonna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505259947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505259947
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kaupallista sisällöntuotantoa kauneuden toimialalla. Kaupallinen sisällöntuottaja on termi, jota käytettiin Sanoma Lifestylen (silloinen Sanoma Magazines) käynnistämässä koulutusohjelmassa, jossa koulutettiin asiantuntijoita sekä ruuan että kauneuden toimialoilta tuottamaan kaupallista sisältöä Sanoman aikakauslehtiin.
Tämä opinnäytetyö tarkastelee kaupallisen sisällöntuotannon ilmenemismuotoja eri medioissa; aikakauslehdissä, sanoma- ja ilmaisjakelulehdissä, internetissä, sosiaalisessa mediassa, blogeissa, televisiossa tai internetissä julkaistuissa videoissa sekä radiossa.
Työn tavoitteena on koota kattavasti yhteen keskeiset termit, sekä alan eettisyyttä valvovat elimet, säännöt ja tahot, jotka koskettavat niin journalisteja kuin mainostajiakin.
Työssä käsitellään kauneusalan sisällöntuotannon kohtaamaa kritiikkiä journalistisen sisällön sekä mainonnan sekoittumisesta. Työssä esitellään Gloria-lehden yhteydessä julkaistu Kaunis Gloria –liite, jossa huomiota herätti Suomen suurimman kosmetiikkamainostajan L'Oréalin tuotteiden lukumäärä.
Opinnäytetyön aineistona toimii yhteistyössä Sanoman, L'Oréalin ja Sokoksen kanssa tehty advertoriaali Täydellinen talvi-iho sekä siitä tehty, Sanoman aikakauslehtien tutkimusosaston toteuttama, mainoksen vaikuttavuutta mittaava tutkimus.
Vaikuttavuutta mittaavien tutkimustulosten käsittelemisen lisäksi työssä tarkastellaan lukijoiden suhtautumista kaupalliseen sisältöön analysoimalla teemoitellen tutkimuksen avoimia vastauksia.
Avoimien vastausten analysoinnin tavoitteena on selvittää, suhtautuvatko lukijat kaupalliseen sisältöön negatiivisesti vai positiivisesti ja erottavatko he kaupallisen sisällön journalistisesta aineistosta.
Opinnäytetyössä käsitellään myös sitä, mitkä seikat voivat vaikuttaa yksilön medialukutaitoon ja kykyyn erottaa toimituksellinen materiaali sekä mainonta toisistaan.
Tämä opinnäytetyö tarkastelee kaupallisen sisällöntuotannon ilmenemismuotoja eri medioissa; aikakauslehdissä, sanoma- ja ilmaisjakelulehdissä, internetissä, sosiaalisessa mediassa, blogeissa, televisiossa tai internetissä julkaistuissa videoissa sekä radiossa.
Työn tavoitteena on koota kattavasti yhteen keskeiset termit, sekä alan eettisyyttä valvovat elimet, säännöt ja tahot, jotka koskettavat niin journalisteja kuin mainostajiakin.
Työssä käsitellään kauneusalan sisällöntuotannon kohtaamaa kritiikkiä journalistisen sisällön sekä mainonnan sekoittumisesta. Työssä esitellään Gloria-lehden yhteydessä julkaistu Kaunis Gloria –liite, jossa huomiota herätti Suomen suurimman kosmetiikkamainostajan L'Oréalin tuotteiden lukumäärä.
Opinnäytetyön aineistona toimii yhteistyössä Sanoman, L'Oréalin ja Sokoksen kanssa tehty advertoriaali Täydellinen talvi-iho sekä siitä tehty, Sanoman aikakauslehtien tutkimusosaston toteuttama, mainoksen vaikuttavuutta mittaava tutkimus.
Vaikuttavuutta mittaavien tutkimustulosten käsittelemisen lisäksi työssä tarkastellaan lukijoiden suhtautumista kaupalliseen sisältöön analysoimalla teemoitellen tutkimuksen avoimia vastauksia.
Avoimien vastausten analysoinnin tavoitteena on selvittää, suhtautuvatko lukijat kaupalliseen sisältöön negatiivisesti vai positiivisesti ja erottavatko he kaupallisen sisällön journalistisesta aineistosta.
Opinnäytetyössä käsitellään myös sitä, mitkä seikat voivat vaikuttaa yksilön medialukutaitoon ja kykyyn erottaa toimituksellinen materiaali sekä mainonta toisistaan.