Kaiken keskellä : näkökulmia esiintyjän keskukseen
Kärkkäinen, Onerva (2015)
Kärkkäinen, Onerva
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505259957
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505259957
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan keskustan ja keskuksen käsitteitä osana esiintyjän työtä. Opinnäytetyön ensimmäisessä osassa tarkastellaan keskustan ja keskuksen käsitteiden näyttäytymistä kirjoittajan teatteri- ja joogaohjaaja-koulutustaustassa. Työn toisessa osassa avataan keskustasta ja keskuksesta kirjoitettua materiaalia muun muassa aasialaisissa kehotraditioissa, joogassa ja tanssissa.
Opinnäytetyön seuraavassa osassa tutkitaan käsitteitä haastattelututkimuksen kautta. Työtä varten haastateltiin neljää Suomessa toimivaa esiintyvää taiteilijaa. Haastattelututkimus tehtiin soveltaen teemahaastattelun kerronnallista menetelmää. Työssä avataan haastattelumateriaalin olennaisin ydin, joka liittyy esiintyjän kehontietoisuuteen ja läsnäoloon. Haastateltujen näkökulmat esitellään: erot, toistuvat teemat ja yhteiset kokemukset. Diskurssi- ja teema-analyysia soveltaen materiaalista on jaoteltu ja yhdistelty kaksi kokonaisuutta ruumiillinen keskusta sekä minuuden keskus. Ensimmäinen keskittyy fysiologisen keskustan aspekteihin ja toinen käsittää keskuksen olemisen tilana.
Näkökulmia keskustaan – tutkivassa työpajassa tutkimus vietiin käytäntöön. Opinnäytetyön viidennessä osassa kerrotaan kolmipäiväisen tutkivan työpajan suunnittelemisesta ja toteutuksesta. Työpajaan osallistui esittävän taiteen kentällä toimivia aikuisia. Käsitteitä tutkittiin toiminnallisin menetelmin käyttäen liike-improvisaatiota, joogaa, kirjoittamista ja piirtämistä. Opinnäytetyön lopussa pohditaan matkaa kohti keskusta- ja keskus-sanojen syvempää ymmärtämistä.
Työn tavoitteena on avata ja ymmärtää keskustan ja keskuksen käsitteitä. Monen näkökulman kautta käsitteet avautuvat tarkoittamaan montaa asiaa riippuen ihmisestä, näkökulmasta ja toiminnasta. Tutkimus jäsentää olennaisimmat arvot, jotka on viety käytäntöön teatteri-ilmaisun ohjaajan ammatissa sekä ohjaajana/fasilitoijana että esiintyjänä. Työssä painotetaan kehontietoisuutta lisäävän harjoittelun positiivisia vaikutuksia esiintyjän läsnäoloon.
Opinnäytetyön seuraavassa osassa tutkitaan käsitteitä haastattelututkimuksen kautta. Työtä varten haastateltiin neljää Suomessa toimivaa esiintyvää taiteilijaa. Haastattelututkimus tehtiin soveltaen teemahaastattelun kerronnallista menetelmää. Työssä avataan haastattelumateriaalin olennaisin ydin, joka liittyy esiintyjän kehontietoisuuteen ja läsnäoloon. Haastateltujen näkökulmat esitellään: erot, toistuvat teemat ja yhteiset kokemukset. Diskurssi- ja teema-analyysia soveltaen materiaalista on jaoteltu ja yhdistelty kaksi kokonaisuutta ruumiillinen keskusta sekä minuuden keskus. Ensimmäinen keskittyy fysiologisen keskustan aspekteihin ja toinen käsittää keskuksen olemisen tilana.
Näkökulmia keskustaan – tutkivassa työpajassa tutkimus vietiin käytäntöön. Opinnäytetyön viidennessä osassa kerrotaan kolmipäiväisen tutkivan työpajan suunnittelemisesta ja toteutuksesta. Työpajaan osallistui esittävän taiteen kentällä toimivia aikuisia. Käsitteitä tutkittiin toiminnallisin menetelmin käyttäen liike-improvisaatiota, joogaa, kirjoittamista ja piirtämistä. Opinnäytetyön lopussa pohditaan matkaa kohti keskusta- ja keskus-sanojen syvempää ymmärtämistä.
Työn tavoitteena on avata ja ymmärtää keskustan ja keskuksen käsitteitä. Monen näkökulman kautta käsitteet avautuvat tarkoittamaan montaa asiaa riippuen ihmisestä, näkökulmasta ja toiminnasta. Tutkimus jäsentää olennaisimmat arvot, jotka on viety käytäntöön teatteri-ilmaisun ohjaajan ammatissa sekä ohjaajana/fasilitoijana että esiintyjänä. Työssä painotetaan kehontietoisuutta lisäävän harjoittelun positiivisia vaikutuksia esiintyjän läsnäoloon.