Suhteessa suuriin virtoihin
Ahonen, Sami (2015)
Ahonen, Sami
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510009
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee kehitysaputyöskentelyä Afrikassa. Keskiössä on alueella tehtävä yhteisöteatteritoiminta. Opinnäytteessä asetetaan yhteisöteatteri osaksi isompaa kehitysteoreettista viitekehystä.
Työ rakentuu aiheen taustoitusosioista ja Afrikassa työskennelleiden tekijöiden haastatteluista. Ensimmäisessä taustoitusosiossa selvitetään opinnäytteentyön tekijän oma suhde Afrikassa toimimiseen. Seuraavassa osiossa siirrytään selvittämään kehitysyhteistyön vallitsevia teorioita, sekä osallistavuuden ja yhteisöteatterin asemaa osana tätä kenttää. Lopuksi esitellään kolmen haastatellun kokemuksia Afrikassa työskentelystä. Kaksi tekijöistä ovat teatterintekijöitä ja yksi on opettaja.
Taustoitusosiossa käydään ensin läpi kehitysteoriat, joiden mukaisesti länsimaat ovat suhtautuneet kehitysyhteistyöhön. Tämän jälkeen käydään läpi kansalaisyhteiskunnan käsite ja kulttuurin ottaminen mukaan valtavirran kehitysyhteistyöhön. Seuraavaksi esitellään kulttuurishokin käsite ja siirrytään käsittelemään osallistavaa näkökulmaa ja yhteisöteatterin juuria. Työ esittelee myös yhteisöteatteria ja kehityksen teatteria. Lopuksi käydään läpi kehityksen teatterin saamaa kritiikkiä.
Haastatteluosiossa esitellään haastateltujen kokemuksia ja näkemyksiä työskentelystä Afrikassa. Tarkoituksena on, että lukijalle on taustoitusosion aikana syntynyt parempi käsitys kehitystyön kentästä. Lukija voi näin tarkkailla haastatteluja osana suurempia kehitysyhteistyön virtoja.
Työn tarkoitus on osoittaa kuinka kytköksissä teatteritoiminta Afrikassa on maailmanpoliittisiin rahoitusjärjestelmiin ja ideologioihin. Projektien rahoittajat toimivat omien ideologioidensa mukaan ja se heijastelee myös rahoitettaviin teatteriprojekteihin. Työ esittelee myös kuinka yhteisöteatterilla on vahvat juuret kehitysajattelun teorioissa, esimerkiksi kolmasmaailmalaisuudessa.
Työ rakentuu aiheen taustoitusosioista ja Afrikassa työskennelleiden tekijöiden haastatteluista. Ensimmäisessä taustoitusosiossa selvitetään opinnäytteentyön tekijän oma suhde Afrikassa toimimiseen. Seuraavassa osiossa siirrytään selvittämään kehitysyhteistyön vallitsevia teorioita, sekä osallistavuuden ja yhteisöteatterin asemaa osana tätä kenttää. Lopuksi esitellään kolmen haastatellun kokemuksia Afrikassa työskentelystä. Kaksi tekijöistä ovat teatterintekijöitä ja yksi on opettaja.
Taustoitusosiossa käydään ensin läpi kehitysteoriat, joiden mukaisesti länsimaat ovat suhtautuneet kehitysyhteistyöhön. Tämän jälkeen käydään läpi kansalaisyhteiskunnan käsite ja kulttuurin ottaminen mukaan valtavirran kehitysyhteistyöhön. Seuraavaksi esitellään kulttuurishokin käsite ja siirrytään käsittelemään osallistavaa näkökulmaa ja yhteisöteatterin juuria. Työ esittelee myös yhteisöteatteria ja kehityksen teatteria. Lopuksi käydään läpi kehityksen teatterin saamaa kritiikkiä.
Haastatteluosiossa esitellään haastateltujen kokemuksia ja näkemyksiä työskentelystä Afrikassa. Tarkoituksena on, että lukijalle on taustoitusosion aikana syntynyt parempi käsitys kehitystyön kentästä. Lukija voi näin tarkkailla haastatteluja osana suurempia kehitysyhteistyön virtoja.
Työn tarkoitus on osoittaa kuinka kytköksissä teatteritoiminta Afrikassa on maailmanpoliittisiin rahoitusjärjestelmiin ja ideologioihin. Projektien rahoittajat toimivat omien ideologioidensa mukaan ja se heijastelee myös rahoitettaviin teatteriprojekteihin. Työ esittelee myös kuinka yhteisöteatterilla on vahvat juuret kehitysajattelun teorioissa, esimerkiksi kolmasmaailmalaisuudessa.