Temperamentti teatteri-ilmaisun ohjaajan työssä : kasvatustieteellinen näkökulma lapsiryhmien ohjaamiseen
Kivi, Juulia (2015)
Kivi, Juulia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510011
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan draamatyöskentelyn soveltuvuuttaa lasten erilaisille temperamenttipiirteille teatteriharrastuskontekstissa. Teatteri-ilmaisun ohjaajan käytännön työtä tarkastellaan kasvatustieteellisen teorian valossa. Työssä tutkitaan myös temperamenttipiirteiden ja taiteellisen lahjakkuuden suhdetta. Työssä pyritään selvittämään, voivatko tietyt temperamenttipiirteet edesauttaa luovuuden ja myöhemmin taiteellisen lahjakkuuden kehittymistä. Lähtökohtana on, että lahjakkuus ja taidot kehittyvät ajan ja toiminnan myötä, eivätkä ole geenien sanelemia synnynnäisiä ominaisuuksia toisin kuin temperamentti
Teatteri-ilmaisun ohjaajaa ei yleisesti mielletä kasvattajaksi. Tutkimalla työnsä metodiikkaa kasvatustieteilijän näkökulmasta, teatteri-ilmaisun ohjaaja voi löytää uusia kulmia työnsä toteuttamiseen. Nykyään didaktinen paradigma korostaakin opettajan roolia oppimisen ohjaajana, ei niinkään valmiin tiedon antajana. Opettajan työnkuva käytännössä on siis viime vuosikymmenen aikana lipunut ohjaamisen alueelle. Didaktiikka on kasvatustieteen osa-alue, joka pyrkii vastaamaan kysymykseen: mitä on hyvä opetus? Eikö teatteri-ilmaisun ohjaajakin voisi tutkia työnsä didaktiikkaa ja nähdä työtään siten kasvatuksellisena kokonaisuutena? Millaisia pitkän aikavälin tavoitteita teatteri-ilmaisun ohjaaja näkee työssään? Tieteellinen viitekehys on kasvatustieteellisessä teoriassa, erityisesti didaktiikassa.
Teatteri-ilmaisun ohjaajaa ei yleisesti mielletä kasvattajaksi. Tutkimalla työnsä metodiikkaa kasvatustieteilijän näkökulmasta, teatteri-ilmaisun ohjaaja voi löytää uusia kulmia työnsä toteuttamiseen. Nykyään didaktinen paradigma korostaakin opettajan roolia oppimisen ohjaajana, ei niinkään valmiin tiedon antajana. Opettajan työnkuva käytännössä on siis viime vuosikymmenen aikana lipunut ohjaamisen alueelle. Didaktiikka on kasvatustieteen osa-alue, joka pyrkii vastaamaan kysymykseen: mitä on hyvä opetus? Eikö teatteri-ilmaisun ohjaajakin voisi tutkia työnsä didaktiikkaa ja nähdä työtään siten kasvatuksellisena kokonaisuutena? Millaisia pitkän aikavälin tavoitteita teatteri-ilmaisun ohjaaja näkee työssään? Tieteellinen viitekehys on kasvatustieteellisessä teoriassa, erityisesti didaktiikassa.
