Jouluradion Facebook-sivu 2014–2015 : Facebook-sivu radiokanavan markkinointivälineenä
Joru, Tuukka (2015)
Joru, Tuukka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510036
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on radiokanava Jouluradion Facebook-sivu kaudella 2014–2015. Työssä analysoidaan ja tutkitaan kauden 2014-2015 kaikki 59 Facebook-päivitystä. Opinnäytetyön kirjoittaja on toiminut Jouluradiossa graafikkona vuodesta 2013, ja vastannut omalta osaltaan Jouluradion Facebook-markkinoinnin suunnittelusta sekä toteutuksesta.
Opinnäytetyössä tarkastellaan ”perinteisen” ja Facebook-markkinoinnin eroja, sekä pohditaan miten Facebook-sivua tulisi käyttää markkinointivälineenä. Työssä paneudutaan myös seikkoihin jotka tulee ottaa huomioon Facebook-sivua perustettaessa ja ylläpidettäessä.
Työssä käydään läpi suurimmat suomalaisten radiokanavien Facebook-sivut päällisin puolin ja tarkastellaan millaisia päivityksiä kanavat ovat Facebookiin tehneet.
Työn tutkimusosa jakautuu kahteen osaan; kvantitatiiviseen sekä kvalitatiiviseen. Kvantitatiivista tutkimusta hyväksi käyttäen selvitettiin Jouluradion kauden 2014–2015 suosituimmat Facebook-päivitykset. Nämä suosituimmat päivitykset olivat työn kvalitatiivisen osan tutkimusaineisto. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa selvitettiin miksi suosituimmat päivitykset menestyivät Jouluradion Facebook-sivulla.
Tutkimuksen perusteella Jouluradiolle paras aika päivittää Facebookia on ennen varsinaisen radiojakson alkua. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että vaikka täydelliselle Facebook-päivitykselle ei ole olemassa sapluunaa, on olemassa tiettyjä sääntöjä joita noudattamalla on todennäköisempää että päivitys kerää huomiota. Varsinkin päivitykseen sisällytetty kehotus toimintaan tuo hyviä tuloksia.
Tutkimuksessa havaittiin, että Jouluradion päivitykset täyttävät markkinointitarkoituksensa kohtalaisesti. Suurimpia kehityskohtia on ihmisten aktiivisempi ohjaaminen kotisivuille ja kotisivujen muokkaaminen sellaiseen suuntaan, että ne toimisivat paremmin yhteen Facebookin kanssa.
Opinnäytetyössä tarkastellaan ”perinteisen” ja Facebook-markkinoinnin eroja, sekä pohditaan miten Facebook-sivua tulisi käyttää markkinointivälineenä. Työssä paneudutaan myös seikkoihin jotka tulee ottaa huomioon Facebook-sivua perustettaessa ja ylläpidettäessä.
Työssä käydään läpi suurimmat suomalaisten radiokanavien Facebook-sivut päällisin puolin ja tarkastellaan millaisia päivityksiä kanavat ovat Facebookiin tehneet.
Työn tutkimusosa jakautuu kahteen osaan; kvantitatiiviseen sekä kvalitatiiviseen. Kvantitatiivista tutkimusta hyväksi käyttäen selvitettiin Jouluradion kauden 2014–2015 suosituimmat Facebook-päivitykset. Nämä suosituimmat päivitykset olivat työn kvalitatiivisen osan tutkimusaineisto. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa selvitettiin miksi suosituimmat päivitykset menestyivät Jouluradion Facebook-sivulla.
Tutkimuksen perusteella Jouluradiolle paras aika päivittää Facebookia on ennen varsinaisen radiojakson alkua. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että vaikka täydelliselle Facebook-päivitykselle ei ole olemassa sapluunaa, on olemassa tiettyjä sääntöjä joita noudattamalla on todennäköisempää että päivitys kerää huomiota. Varsinkin päivitykseen sisällytetty kehotus toimintaan tuo hyviä tuloksia.
Tutkimuksessa havaittiin, että Jouluradion päivitykset täyttävät markkinointitarkoituksensa kohtalaisesti. Suurimpia kehityskohtia on ihmisten aktiivisempi ohjaaminen kotisivuille ja kotisivujen muokkaaminen sellaiseen suuntaan, että ne toimisivat paremmin yhteen Facebookin kanssa.