Leivän menekkiennusteeseen vaikuttavien tekijöiden tunnistaminen
Mäkelä, Anu (2015)
Mäkelä, Anu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510070
Tiivistelmä
Insinöörityössä perehdyttiin menekin ennustamiseen ja leivän kysyntään vaikuttaviin tekijöihin. Työn toimeksiantaja on hankinta- ja logistiikkapalveluja tarjoava yritys. Tavoitteena oli löytää logistiikkaketjun operatiivisen ennustamisen näkökulmasta tekijöitä, jotka vaikuttavat leivän menekkiin nykyisen toimintaympäristön, kulutustottumusten ja tuotevalikoiman puitteissa.
Insinöörityö toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä. Työn teoreettinen osuus koostuu menekin ennustamisen kirjallisuudesta ja aiemmista tutkimuksista elintarvikkeiden menekkiin vaikuttavista tekijöistä. Työssä tutkittiin toimeksiantajan asiakasyrityksen koko verkoston 90 eri ruisleivän, 60 eri vehnäleivän ja 15 eri luomuleivän vuoden myyntitilastoja. Myyntitilastojen avulla tunnistettiin ja analysoitiin käsitekehyksen sisältämiä tekijöitä ja tilastoaineiston pohjalta mietittyjä tekijöitä, jotka vaikuttavat leivän menekkiin.
Tilastoaineiston analyysista käy ilmi, että viikonpäivillä, juhla- ja pyhäpäivillä, talvi- ja ke-säsesongilla sekä tarjouksilla on merkitystä leivän menekkiin. Toisin sanoen nämä tekijät pystyttiin tunnistamaan tilastoaineistosta. Vastaavaa yhteyttä ei tämän tutkimuksen valossa löydetty palkkapäivästä ja säästä. Luomuleivän todettiin myötäilevän tavallisten ruis- ja vehnäleipien myyntiä.
Analyysin perusteella laadittiin toimenpide-ehdotuksia tekijöittäin. Ensimmäinen toimenpide-ehdotus on, että viikonpäivien erot huomioidaan menekinennusteissa ja täten toimitusvo-lyymeissa. Toinen ehdotus on, että lyhyisiin sesonkipiikkeihin varaudutaan viemällä ennus-tettu menekki kauppoihin etukäteen jos mahdollista. Kolmas ehdotus on, että pitkässä se-songissa elintarvikekauppoja täytetään useamman kerran sesongin aikana. Viimeinen toi-menpide-ehdotus on, että suurissa kokonaisuuksissa menekkiennuste kannattaa arvioida tarjouskohtaisesti sekä yrityksellä kannattaa olla tietokanta edellisistä kampanjoista ja tar-jouksista
Tutkimustulosten avulla voidaan toteuttaa laadukkaita ja tarkkoja ennusteita leivän menekistä, joiden avulla pystytään vähentämään hävikkiä ja lisäämään asiakastyytyväisyyttä.
Insinöörityö toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä. Työn teoreettinen osuus koostuu menekin ennustamisen kirjallisuudesta ja aiemmista tutkimuksista elintarvikkeiden menekkiin vaikuttavista tekijöistä. Työssä tutkittiin toimeksiantajan asiakasyrityksen koko verkoston 90 eri ruisleivän, 60 eri vehnäleivän ja 15 eri luomuleivän vuoden myyntitilastoja. Myyntitilastojen avulla tunnistettiin ja analysoitiin käsitekehyksen sisältämiä tekijöitä ja tilastoaineiston pohjalta mietittyjä tekijöitä, jotka vaikuttavat leivän menekkiin.
Tilastoaineiston analyysista käy ilmi, että viikonpäivillä, juhla- ja pyhäpäivillä, talvi- ja ke-säsesongilla sekä tarjouksilla on merkitystä leivän menekkiin. Toisin sanoen nämä tekijät pystyttiin tunnistamaan tilastoaineistosta. Vastaavaa yhteyttä ei tämän tutkimuksen valossa löydetty palkkapäivästä ja säästä. Luomuleivän todettiin myötäilevän tavallisten ruis- ja vehnäleipien myyntiä.
Analyysin perusteella laadittiin toimenpide-ehdotuksia tekijöittäin. Ensimmäinen toimenpide-ehdotus on, että viikonpäivien erot huomioidaan menekinennusteissa ja täten toimitusvo-lyymeissa. Toinen ehdotus on, että lyhyisiin sesonkipiikkeihin varaudutaan viemällä ennus-tettu menekki kauppoihin etukäteen jos mahdollista. Kolmas ehdotus on, että pitkässä se-songissa elintarvikekauppoja täytetään useamman kerran sesongin aikana. Viimeinen toi-menpide-ehdotus on, että suurissa kokonaisuuksissa menekkiennuste kannattaa arvioida tarjouskohtaisesti sekä yrityksellä kannattaa olla tietokanta edellisistä kampanjoista ja tar-jouksista
Tutkimustulosten avulla voidaan toteuttaa laadukkaita ja tarkkoja ennusteita leivän menekistä, joiden avulla pystytään vähentämään hävikkiä ja lisäämään asiakastyytyväisyyttä.