Verkkokaupan suunnittelu ja toteutus
Juntunen, Annukka (2015)
Juntunen, Annukka
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510131
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510131
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa verkkokauppa. Toimeksiantajana työlle oli askarteluliike Puuhasliini. Puuhasliini tulee korvaamaan kivijalkaliikkeen verkkokaupalla. Puuhasliinin tärkeimmät tuotteet ovat posliinin maalaukseen liittyvät tuotteet kuten maalaustarvik-keet ja valkoposliini, laaja valikoima erilaisia askartelutuotteita sekä eri kohderyhmille räätälöidyt palvelut. Palvelut eivät tule verkkokauppaan myytäviksi tuotteiksi, mutta niistä on esittely verkko-kaupan sivuilla.
Verkkokaupan käytettävyyteen kiinnitettiin erityistä huomiota niin toimeksiantajan kuin Puuhasliinin verkkokaupassa asioivan asiakkaankin kannalta. Verkkokaupasta tehtiin ulkoasultaan yksinkertainen ja helposti päivitettävissä oleva. Myös verkkokaupan kustannuksiin kiinnitettiin huomiota ja kustannusten minimoimiseksi toteutuksessa käytettiin avoimen lähdekoodin ohjelmistoja.
Opinnäytetyö jakaantuu kahteen osaan: suunnitteluosaan ja toteutusosaan. Suunnitteluosiossa käydään läpi verkkokaupan suunnittelua ja siihen liittyviä teorioita, kuten käytettävyyttä ja verkkokaupan rakentamisen pääperiaatteita.
Työn toteutusosassa suunniteltiin verkkokaupan ulkoasu, myytävät tuotteet ja toteutettiin verkko-kauppa suunnitelman perusteella. Verkkokaupan toteutuksessa käytettiin asiakkaalla jo olemassa olevaa hostingpalvelua ja toteutusympäristöksi valittiin WordPress-julkaisujärjestelmä.
Työn tuloksena saatiin toteutettua suunnitelman mukainen verkkokauppa, joka on yksinkertainen käyttää ja jonka päivitys on helppo omaksua. Oleellisesti tähän työhön liittyviä jatkokehityskohteita olisi markkinointisuunnitelman laatiminen ja verkkokaupan hakukoneoptimointi.
Verkkokaupan käytettävyyteen kiinnitettiin erityistä huomiota niin toimeksiantajan kuin Puuhasliinin verkkokaupassa asioivan asiakkaankin kannalta. Verkkokaupasta tehtiin ulkoasultaan yksinkertainen ja helposti päivitettävissä oleva. Myös verkkokaupan kustannuksiin kiinnitettiin huomiota ja kustannusten minimoimiseksi toteutuksessa käytettiin avoimen lähdekoodin ohjelmistoja.
Opinnäytetyö jakaantuu kahteen osaan: suunnitteluosaan ja toteutusosaan. Suunnitteluosiossa käydään läpi verkkokaupan suunnittelua ja siihen liittyviä teorioita, kuten käytettävyyttä ja verkkokaupan rakentamisen pääperiaatteita.
Työn toteutusosassa suunniteltiin verkkokaupan ulkoasu, myytävät tuotteet ja toteutettiin verkko-kauppa suunnitelman perusteella. Verkkokaupan toteutuksessa käytettiin asiakkaalla jo olemassa olevaa hostingpalvelua ja toteutusympäristöksi valittiin WordPress-julkaisujärjestelmä.
Työn tuloksena saatiin toteutettua suunnitelman mukainen verkkokauppa, joka on yksinkertainen käyttää ja jonka päivitys on helppo omaksua. Oleellisesti tähän työhön liittyviä jatkokehityskohteita olisi markkinointisuunnitelman laatiminen ja verkkokaupan hakukoneoptimointi.