Sosiaalinen media B2B-yrityksen viestinnässä
Kajasjärvi, Tiia (2015)
Kajasjärvi, Tiia
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510145
Tiivistelmä
Viestintä on yksi tärkein yrityksen toiminto. Monet yritykset hallitsevat jo perinteisen viestinnän, mutta sosiaalisen median liittyessä mukaan kuvioon voi pahimmillaan olla koossa katastrofin ainekset. Monet perinteisen viestinnän säännöt pätevät sosiaaliseen mediaankin, mutta nopeasti kasvavan somen maailmaan on myös omia sääntöjä. Viestinnän onnistuminen sosiaalisessa mediassa vaatii kuitenkin myös oikeiden kanavien ja palveluiden käytön ja niiden käytön opettelun. Sadoista eri kanavista oikean löytäminen juuri omalle yritykselle voi olla haastavaa ja pitkä prosessi.
Tutkimuksen tarkoituksena on löytää B2B-yritykselle sopivia sosiaalisen median kanavia sen viestintään sidosryh-mien kanssa. Tutkimuksessa käydään läpi viestinnän teoriaa, sosiaalisen median teoriaa ja tärkeitä asioita kuten historiaa, riskejä ja käytöstapoja. Yksi tutkimuksen keskeisimmistä alueista on sosiaalisen median kanavien esittely, jossa käydään läpi muutamia tunnetuimpia ja hieman vähemmän tunnettuja palveluita. Tavoitteena oli löytää koh-deyritykselle sopivimmat kanavat vertailemalla muiden yritysten toimintaa sosiaalisessa mediassa ja löytämällä hyväksi todettuja kanavia. Kohdeyritykselle ei ole aiemmin tehty vastaavanlaisia tutkimuksia, ja sillä oli todellinen tarve saada tietoa sosiaalisen median käytöstä osana yrityksen toimintaa ja viestintää.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tiedonhaku monista eri lähteistä oli tärkein ja keskeisin tutki-muksen ominaisuus. Tiedonhaun ohella sosiaalisen median kanavia myös opeteltiin käyttämään ja niiden palvelui-hin tutustuttiin konkreettisesti, jotta tietoa saataisiin enemmän myös omakohtaisista kokemuksista. Tiedonhaun ja opiskelun jälkeen opitut tiedot raportoitiin opinnäytetyön muotoon, jonka jälkeen analysoitiin opittua ja havainnoi-tua. Tuloksen yhteenvetona LinkedIn, Facebook, Twitter ja Yammer ovat kohdeyritykselle suositeltavat kanavat.
Tutkimuksen tarkoituksena on löytää B2B-yritykselle sopivia sosiaalisen median kanavia sen viestintään sidosryh-mien kanssa. Tutkimuksessa käydään läpi viestinnän teoriaa, sosiaalisen median teoriaa ja tärkeitä asioita kuten historiaa, riskejä ja käytöstapoja. Yksi tutkimuksen keskeisimmistä alueista on sosiaalisen median kanavien esittely, jossa käydään läpi muutamia tunnetuimpia ja hieman vähemmän tunnettuja palveluita. Tavoitteena oli löytää koh-deyritykselle sopivimmat kanavat vertailemalla muiden yritysten toimintaa sosiaalisessa mediassa ja löytämällä hyväksi todettuja kanavia. Kohdeyritykselle ei ole aiemmin tehty vastaavanlaisia tutkimuksia, ja sillä oli todellinen tarve saada tietoa sosiaalisen median käytöstä osana yrityksen toimintaa ja viestintää.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tiedonhaku monista eri lähteistä oli tärkein ja keskeisin tutki-muksen ominaisuus. Tiedonhaun ohella sosiaalisen median kanavia myös opeteltiin käyttämään ja niiden palvelui-hin tutustuttiin konkreettisesti, jotta tietoa saataisiin enemmän myös omakohtaisista kokemuksista. Tiedonhaun ja opiskelun jälkeen opitut tiedot raportoitiin opinnäytetyön muotoon, jonka jälkeen analysoitiin opittua ja havainnoi-tua. Tuloksen yhteenvetona LinkedIn, Facebook, Twitter ja Yammer ovat kohdeyritykselle suositeltavat kanavat.