Tarinateatteri kertojan näyttämönä
Parantainen, Tanja (2015)
Parantainen, Tanja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510010
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkimuskohteena on tarinateatteri-esityksen kontekstissa kerrottu ja esitetty henkilökohtainen tarina. Yksittäisen tarinan ja sen pohjalta improvisoidun esityksen välinen suhde on työn keskeinen “ydin” jota tulkitaan eri puolilta. Keskeinen näkökulma on kertojan näkökulma. Myös muut tarinateatteriesityksen osallistujat: katsoja, näyttelijä, muusikko ja ohjaaja esitellään.
Esimerkkitarinoina ovat kirjoittajan omat työn kirjoitusvaiheessa tarinateatteri-harjoituksissa kertomat tarinat. Niiden uudelleenkertomisen kautta avataan miten tarina ja esitys rakentuvat tarinateatterin prosessissa. Tarinoiden pohjalta improvisoidut esitykset, niiden katsomiskokemukset ja aiheen työstäminen monina tarinoina esitellään erilaisina dramaturgioina.
Tarinateatterin moninäkökulmaista ja reflektiivistä luonnetta avataan tuomalla Vilma Hännisen "sisäisen tarinan" käsite tarinateatterin esityskontekstiin. Kirjoittaja ehdottaa tarinateatteria mahdollisuudeksi tutkia yksilön "sisäisen tarinan" tarinoita esitysten kautta. Kirjoittaja esittelee kehittelemänsä mallin; "Tarinateatterin reflektoivan hermeneuttisen kehän", joka kuvaa “sisäisen tarinan” reflektoivaa käyttöä tarinateatterin esitystapahtumassa kaikkien osallistujien näkökulmista.
Tutkimusnäkökulma opinnäytetyössä on auto-etnografinen: kohteena ovat tekijän omat kokemukset tarinateatteri-näyttelijänä. Eri tavoin kirjoittamalla tekijä pyrkii avaamaan lukijalle ajatteluaan muodoissa, joihin lukija voi peilata omaa ajatteluaan. Työ on tekijä-lähtöinen, käytäntö-lähtöinen ja kuvaa tarinateatterin kertomistilannetta sekä tutkimuskohteena, että tutkimusmenetelmänä. Esitystä kuvataan kertojan näkökulmasta erityisesti “materiaalisena ajatteluna”.
Esimerkkitarinoina ovat kirjoittajan omat työn kirjoitusvaiheessa tarinateatteri-harjoituksissa kertomat tarinat. Niiden uudelleenkertomisen kautta avataan miten tarina ja esitys rakentuvat tarinateatterin prosessissa. Tarinoiden pohjalta improvisoidut esitykset, niiden katsomiskokemukset ja aiheen työstäminen monina tarinoina esitellään erilaisina dramaturgioina.
Tarinateatterin moninäkökulmaista ja reflektiivistä luonnetta avataan tuomalla Vilma Hännisen "sisäisen tarinan" käsite tarinateatterin esityskontekstiin. Kirjoittaja ehdottaa tarinateatteria mahdollisuudeksi tutkia yksilön "sisäisen tarinan" tarinoita esitysten kautta. Kirjoittaja esittelee kehittelemänsä mallin; "Tarinateatterin reflektoivan hermeneuttisen kehän", joka kuvaa “sisäisen tarinan” reflektoivaa käyttöä tarinateatterin esitystapahtumassa kaikkien osallistujien näkökulmista.
Tutkimusnäkökulma opinnäytetyössä on auto-etnografinen: kohteena ovat tekijän omat kokemukset tarinateatteri-näyttelijänä. Eri tavoin kirjoittamalla tekijä pyrkii avaamaan lukijalle ajatteluaan muodoissa, joihin lukija voi peilata omaa ajatteluaan. Työ on tekijä-lähtöinen, käytäntö-lähtöinen ja kuvaa tarinateatterin kertomistilannetta sekä tutkimuskohteena, että tutkimusmenetelmänä. Esitystä kuvataan kertojan näkökulmasta erityisesti “materiaalisena ajatteluna”.