"Ja... Pyörii!" : onnistunut vuorovaikutus ja teknologian hyötykäyttö äänitystilanteessa
Ollikainen, Markku (2015)
Ollikainen, Markku
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510130
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni pohdin äänitystilanteissa tapahtuvia ilmiöitä ja tilanteita, pyrin löytämään keinoja joilla parantaa taiteilijan omakohtaista kokemusta normaalioloista poikkeavissa äänitysolosuhteissa. Esitän em. sisältöjä neljän esimerkkitapauksen (case) kautta, jotka pohjautuvat omiin studiopäiväkirjamerkintöihini. Näillä esimerkeillä pyrin selvittämään muusikon ja tuottajan/äänittäjän asennoitumista äänitysstudiotyöskentelyyn, mitkä ovat erot vai onko niitä. Kuinka valmistautua tilanteeseen ja varmistaa mahdollisimman luova ja hedelmällinen työympäristö joka ruokkisi työskentelyä entistä parempaan lopputulokseen.
Erinäisten äänitystilanteiden seuraaminen ja vastuunkantajanrooli on pakottanut minut pohtimaan äänitystilanteissa vallitsevien muuttujien, kuten asiakkaan, tilan ja laitteiston välisten vaatimusten tasapainoa suhteessa tarpeisiin. Kuinka saada paras irti ihmisestä hetkessä, jolloin pitäisi olla avoimimmillaan ja antaa sisimmistään kaikkensa kun työskentelytila ja -tilanne on usein totutusta poikkeava. Voiko tähän vaikuttaa vain puhumalla vai voinko auttaa tilannetta teknologisella osaamisellani? Olen pohtinut asiaa omien töideni parissa äänittäjä/tuottajana, studioavustajanroolissa kotimaisilla sekä ulkomaisilla albumeilla sekä muusikkona useilla levyillä. Käyn erilaisten studiotilanteiden tilanteita läpi anonyymisti pohjaten studiopäiväkirjamerkintöihini, joita olen kirjannut aktiivisimmin toimiessani studioharjoittelijana suomalaisessa äänitysstudiossa.
Studiossa työskennellessä minulle on tärkeintä taltioida ja saada taiteilijalle äänittäessä kuulokuva, siitä miten asiat halutaan kuultavan lopputuloksessa. Tämä helpottaa paljon äänitettävän kykyä esittää haluamansa kyseiselle taltiolle, koska muuttujia ei tarvitse miettiä eikä muusikko joudu kuvittelemaan että hän olisi tekemässä jotain muuta kuin oikeasti onkaan. Musiikkiäänitteen tärkein asia on tietenkin itse musiikki ja sisältö, mutta teknologia ja kyky hallita sitä on tärkeää jotta työskentely ja sisällön tulkitseminen olisi mahdollisimman helppoa.
Erinäisten äänitystilanteiden seuraaminen ja vastuunkantajanrooli on pakottanut minut pohtimaan äänitystilanteissa vallitsevien muuttujien, kuten asiakkaan, tilan ja laitteiston välisten vaatimusten tasapainoa suhteessa tarpeisiin. Kuinka saada paras irti ihmisestä hetkessä, jolloin pitäisi olla avoimimmillaan ja antaa sisimmistään kaikkensa kun työskentelytila ja -tilanne on usein totutusta poikkeava. Voiko tähän vaikuttaa vain puhumalla vai voinko auttaa tilannetta teknologisella osaamisellani? Olen pohtinut asiaa omien töideni parissa äänittäjä/tuottajana, studioavustajanroolissa kotimaisilla sekä ulkomaisilla albumeilla sekä muusikkona useilla levyillä. Käyn erilaisten studiotilanteiden tilanteita läpi anonyymisti pohjaten studiopäiväkirjamerkintöihini, joita olen kirjannut aktiivisimmin toimiessani studioharjoittelijana suomalaisessa äänitysstudiossa.
Studiossa työskennellessä minulle on tärkeintä taltioida ja saada taiteilijalle äänittäessä kuulokuva, siitä miten asiat halutaan kuultavan lopputuloksessa. Tämä helpottaa paljon äänitettävän kykyä esittää haluamansa kyseiselle taltiolle, koska muuttujia ei tarvitse miettiä eikä muusikko joudu kuvittelemaan että hän olisi tekemässä jotain muuta kuin oikeasti onkaan. Musiikkiäänitteen tärkein asia on tietenkin itse musiikki ja sisältö, mutta teknologia ja kyky hallita sitä on tärkeää jotta työskentely ja sisällön tulkitseminen olisi mahdollisimman helppoa.