Yhteistoiminnallinen musiikkielokuva : monialainen oppimiskokonaisuus ja sen kehysmalli
Anttila, Annina (2015)
Anttila, Annina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510176
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osoitus oppilaiden osallistamisen, yhteistoiminnallisen ja yhteisöllisen opetustavan voimasta. Opetustapojen muuttuessa näitä metodeja painotetaan voimakkaammin kuin ennen, mutta näihin opetustapoihin ei helposti ryhdytä. Tämä opinnäyte on osoitus siitä, että rohkeasti uskaltautumalla voidaan saavuttaa paljon enemmän, kuin aloittaessaan uskaltaa ajatella.
Projekti, jota opinnäytetyöni kuvaa, tehtiin yhteistoiminnallisesti ja yhteisöllisesti. Oppilaat, jotka tämän monialaisen oppimiskokonaisuuden aikana olivat viides- ja kuudesluokkalaisia, tekivät musiikkielokuvan yhdessä käsikirjoittaen, säveltäen, kuvaten ja editoiden. Opinnäytteessäni kuvaan nämä työvaiheet, niiden vahvuudet, ongelmat ja ratkaisut niihin.
Opinnäytteen yhtenä osana on tämän projektin pohjalta luomani sovellettava kehysmalli. Samalla esitän, miten tällainen projekti on monialainen oppimiskokonaisuus, jonka opetussuunnitelma 2014 tuo uutena eheyttävänä työtapana kouluihin. Osoitan myös, että monialaisen oppimiskokonaisuuden kautta voidaan saavuttaa laaja-alaiset osaamisalueet.
Tulokset ovat yhdessä tehty musiikkielokuva, kehysmalli monialaiseen oppimiskokonaisuuteen ja opinnäytetyö. Toivon, että tästä opinnäytetyöstä on hyötyä ja apua erilaisten monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnitteluun ja toteutukseen. Lisäksi toivon, että tämä opinnäytetyö myös rohkaisee opettajia käyttämään uusia osallistavia ja eheyttäviä opetustapoja opetuksessaan, sekä antaa vinkkejä siitä, miten osallistavaa ja yhteisöllistä opetusta voidaan opetuksessa toteuttaa.
Projekti, jota opinnäytetyöni kuvaa, tehtiin yhteistoiminnallisesti ja yhteisöllisesti. Oppilaat, jotka tämän monialaisen oppimiskokonaisuuden aikana olivat viides- ja kuudesluokkalaisia, tekivät musiikkielokuvan yhdessä käsikirjoittaen, säveltäen, kuvaten ja editoiden. Opinnäytteessäni kuvaan nämä työvaiheet, niiden vahvuudet, ongelmat ja ratkaisut niihin.
Opinnäytteen yhtenä osana on tämän projektin pohjalta luomani sovellettava kehysmalli. Samalla esitän, miten tällainen projekti on monialainen oppimiskokonaisuus, jonka opetussuunnitelma 2014 tuo uutena eheyttävänä työtapana kouluihin. Osoitan myös, että monialaisen oppimiskokonaisuuden kautta voidaan saavuttaa laaja-alaiset osaamisalueet.
Tulokset ovat yhdessä tehty musiikkielokuva, kehysmalli monialaiseen oppimiskokonaisuuteen ja opinnäytetyö. Toivon, että tästä opinnäytetyöstä on hyötyä ja apua erilaisten monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnitteluun ja toteutukseen. Lisäksi toivon, että tämä opinnäytetyö myös rohkaisee opettajia käyttämään uusia osallistavia ja eheyttäviä opetustapoja opetuksessaan, sekä antaa vinkkejä siitä, miten osallistavaa ja yhteisöllistä opetusta voidaan opetuksessa toteuttaa.