Game Environment Texturing : Texture Blending and Other Texturing Techniques
Lindquist, Benjamin (2015)
Lindquist, Benjamin
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510183
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on osoittaa, miten reaaliaikaisia peliympäristöjä voidaan teksturoida sujuvasti ja tehokkaasti sekä millaisia menetelmiä tähän tarkoitukseen on olemassa. Havainnollistan perinteisten teksturointimenetelmien rajoituksia ja tarjoan sujuvampia vaihtoehtoja näiden tilalle. Olen tutkinut monia teksturointimenetelmiä kattavasti lukemalla lukuisia lähteitä ja käyttämällä useita niistä sekä työssä että vapaaajalla. Käyn läpi näiden eri menetelmien ominaisuuksia sekä niiden hyviä ja huonoja puolia esimerkkien kautta havainnollistaen. Pääasiallisena aiheena käyn läpi tutkimustani blendkarttojen käytettävyydestä reaaliaikaisen teksturoinnin yhteydessä, sekä paneudun
syvemmin siihen, miten kehitin reaaliaikaisen blendkarttoja hyödyntävän varjostinohjelman Blenderissä Bugbear Entertainment Ltd:n Environment Art -tiimille. Lopuksi esittelen myös muutamia muita vaihtoehtoisia teksturointimenetelmiä, kuten esimerkiksi modulaarista teksturointia, joita olen tutkinut ja käyttänyt työelämässäni. Esittelen myös joitakin lupaavia menetelmiä, joita olen tutkinut vapaa-ajallani, vaikka en vielä ole itse niitä käytännössä soveltanut.
Monet opinnäytetyössä esittämäni menetelmät ovat tulleet tutuiksi työskennellessäni Bugbear Entertainment- ja Remedy Entertainment peliyhtiöissä. Käytän pääasiassa tietoa, jota olen oppinut Bugbear Entertainmentin Next Car Game: Wreckfestin sekä Remedy Entertainmentin julkaisemattoman mobiilipelin kehityksen aikana. Opinnäytetyössäni käyttämäni blendmateriaalitekniikat perustuvat pääasiassa työhöni Bugbearin Next Car Game: Wreckfest -pelin parissa ja modulaariset teksturointi- ja mallintamistyötapani ovat kehittyneet Remedy Entertainmentin mobiilipeliprojektin tuotannon aikana. Opinnäytetyössäni hyödynnän muun muassa tätä työkokemustani ja saamaani opetusta muilta alan ammattilaisilta vahvistaen tietojani eri lähteiden avulla.
Uskon tutkimustyöni eri teksturointimenetelmistä olevan hyötyä kenelle tahansa reaaliaikaisesta grafiikasta kiinnostuneelle. Olisin halunnut jatkaa varjostimeni kehitystyötä, jotta se olisi vielä yhtenäisempi Bugbearin blendvarjostimeen, mutta uskon, että tässäkin kehitysvaiheessa siitä voi olla suurta apua. Kehittämäni varjostin on vapaasti ladattavissa internetistä ja sitä voi käyttää Blender-ohjelmassa rajoituksetta. Siitä huolimatta, että tekstuuriblendaus on kehittynyt monella tapaa ja monia uusia menetelmiä on ilmestynyt, perinteinen tekstuuriblendaus on yhä varteenotettava menetelmä modernissa teksturoinnissa.
syvemmin siihen, miten kehitin reaaliaikaisen blendkarttoja hyödyntävän varjostinohjelman Blenderissä Bugbear Entertainment Ltd:n Environment Art -tiimille. Lopuksi esittelen myös muutamia muita vaihtoehtoisia teksturointimenetelmiä, kuten esimerkiksi modulaarista teksturointia, joita olen tutkinut ja käyttänyt työelämässäni. Esittelen myös joitakin lupaavia menetelmiä, joita olen tutkinut vapaa-ajallani, vaikka en vielä ole itse niitä käytännössä soveltanut.
Monet opinnäytetyössä esittämäni menetelmät ovat tulleet tutuiksi työskennellessäni Bugbear Entertainment- ja Remedy Entertainment peliyhtiöissä. Käytän pääasiassa tietoa, jota olen oppinut Bugbear Entertainmentin Next Car Game: Wreckfestin sekä Remedy Entertainmentin julkaisemattoman mobiilipelin kehityksen aikana. Opinnäytetyössäni käyttämäni blendmateriaalitekniikat perustuvat pääasiassa työhöni Bugbearin Next Car Game: Wreckfest -pelin parissa ja modulaariset teksturointi- ja mallintamistyötapani ovat kehittyneet Remedy Entertainmentin mobiilipeliprojektin tuotannon aikana. Opinnäytetyössäni hyödynnän muun muassa tätä työkokemustani ja saamaani opetusta muilta alan ammattilaisilta vahvistaen tietojani eri lähteiden avulla.
Uskon tutkimustyöni eri teksturointimenetelmistä olevan hyötyä kenelle tahansa reaaliaikaisesta grafiikasta kiinnostuneelle. Olisin halunnut jatkaa varjostimeni kehitystyötä, jotta se olisi vielä yhtenäisempi Bugbearin blendvarjostimeen, mutta uskon, että tässäkin kehitysvaiheessa siitä voi olla suurta apua. Kehittämäni varjostin on vapaasti ladattavissa internetistä ja sitä voi käyttää Blender-ohjelmassa rajoituksetta. Siitä huolimatta, että tekstuuriblendaus on kehittynyt monella tapaa ja monia uusia menetelmiä on ilmestynyt, perinteinen tekstuuriblendaus on yhä varteenotettava menetelmä modernissa teksturoinnissa.