Läsnä! : läsnäolo musiikin luomisessa
Ilves, Heidi (2015)
Ilves, Heidi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610214
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni pohdin, miten sävellykseni taiteelliseen loppukonserttiin syntyivät läsnäolon ja luovuuden näkökulmasta, sekä millä säveltämisen keinoilla olen valmistanut läsnäolon mahdollisuutta itselleni, soittajille sekä yleisölle taiteellisessa konsertissani.
Tutkimukseni on fenomenologinen; tuotan tietoa henkilökohtaisten havaintojen ja kokemusteni avulla. Tutkimukseni on myös narratiivinen avatessani tarinoita muusikkoudestani. Tutkimukseni on myös kerronnallista muistelua, jonka tarkoitus on ymmärtää menneisyyttäni ja kehittää taiteellista toimintaani jatkossa. Ihmisen identiteetti rakentuukin suurilta osin kertomuksina, jotka suuntaavat meitä kohti tulevaa.
Taiteellisen toimintani muisteluun sisällytän neljän vuoden ajanjakson, jonka olen opiskellut Metropolian pop & jazz -muusikon koulutusohjelmassa ensin Arabianrannan toimipisteessä sekä viimeisen vuoden vaihto-oppilaana Göteborgin yliopiston improvisointilinjalla, koulussa Högskolan för scen och music. Vaihto-opiskeluni ajan opintoni keskittyivät improvisointiin ja säveltämiseen. Vaihto-opiskeluvuoden lopuksi sävelsin kappaleita laulun B-taiteellisen konserttiin sekä jousisävellyskonserttiin.
Taiteelliseen työhöni kuuluu säveltäminen, improvisointi sekä runojen kirjoittaminen. Nämä yhdistyvät sekä laulun B-taiteelliseen konserttiin säveltämissä teoksissa että jousisävellyksessäni. Opinnäytetyössäni pohdin läsnäolon tavoitetta ja toteutumista musiikin luomisessa, esimerkiksi läsnäolon kirjoittamisen keinoja säveltämisvaiheessa, läsnäoloa tunnelähtöisessä tekstin kirjoittamisessa sekä läsnäolon kokemusta konserttitilanteessa. Pohdin myös kuinka läsnäolo ilmeni teoksissa sekä sovituksissa laulun B-taiteellisen konsertin yhtyeharjoituksissa. Pohdin tutkimuksessa läsnäolon merkitystä minulle kokemuksena. Pohdin myös luovuutta, joka tapahtuu nyt-hetkessä ja näin tehdessään vaatii vastaanottajaltaan itsetuntemusta, luottamusta ja rohkeutta. Pohdin kokemuksiani läsnäolosta ja kontaktista soittajien kanssa. Painotan tunnekokemusta ilmaisun taustalla.
Tutkimukseni on fenomenologinen; tuotan tietoa henkilökohtaisten havaintojen ja kokemusteni avulla. Tutkimukseni on myös narratiivinen avatessani tarinoita muusikkoudestani. Tutkimukseni on myös kerronnallista muistelua, jonka tarkoitus on ymmärtää menneisyyttäni ja kehittää taiteellista toimintaani jatkossa. Ihmisen identiteetti rakentuukin suurilta osin kertomuksina, jotka suuntaavat meitä kohti tulevaa.
Taiteellisen toimintani muisteluun sisällytän neljän vuoden ajanjakson, jonka olen opiskellut Metropolian pop & jazz -muusikon koulutusohjelmassa ensin Arabianrannan toimipisteessä sekä viimeisen vuoden vaihto-oppilaana Göteborgin yliopiston improvisointilinjalla, koulussa Högskolan för scen och music. Vaihto-opiskeluni ajan opintoni keskittyivät improvisointiin ja säveltämiseen. Vaihto-opiskeluvuoden lopuksi sävelsin kappaleita laulun B-taiteellisen konserttiin sekä jousisävellyskonserttiin.
Taiteelliseen työhöni kuuluu säveltäminen, improvisointi sekä runojen kirjoittaminen. Nämä yhdistyvät sekä laulun B-taiteelliseen konserttiin säveltämissä teoksissa että jousisävellyksessäni. Opinnäytetyössäni pohdin läsnäolon tavoitetta ja toteutumista musiikin luomisessa, esimerkiksi läsnäolon kirjoittamisen keinoja säveltämisvaiheessa, läsnäoloa tunnelähtöisessä tekstin kirjoittamisessa sekä läsnäolon kokemusta konserttitilanteessa. Pohdin myös kuinka läsnäolo ilmeni teoksissa sekä sovituksissa laulun B-taiteellisen konsertin yhtyeharjoituksissa. Pohdin tutkimuksessa läsnäolon merkitystä minulle kokemuksena. Pohdin myös luovuutta, joka tapahtuu nyt-hetkessä ja näin tehdessään vaatii vastaanottajaltaan itsetuntemusta, luottamusta ja rohkeutta. Pohdin kokemuksiani läsnäolosta ja kontaktista soittajien kanssa. Painotan tunnekokemusta ilmaisun taustalla.