Simulointi osana pelastustoiminnan johtamisen kehittämisen välineitä Keski-Suomen pelastuslaitoksessa
Jousmäki, Tomi; Sauvala, Sami (2015)
Jousmäki, Tomi
Sauvala, Sami
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610346
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda koulutusjärjestelmä ja harjoitteluympäristö pelastustoiminnan johtajien ammattitaidon
ylläpitämiseen ja kehittämiseen. Suunnittelun lähtökohtana olivat käytännönläheisyys, työelämäyhteys
sekä työn hyödynnettävyys jatkossakin.
Aluksi koulutusjärjestelmän kohderyhmä sekä hyödynsaajat selvitettiin ja heidät huomioitiin myös työn edetessä.
Kirjallisuuteen tutustumalla koulutukselle valittiin pedagoginen perusta. Pelastustoiminnan johtamisharjoittelun
toteutusstrategiaksi luotiin moduulimuotoinen harjoittelukokonaisuus. Opinnäytetyössä keskityttiin kokonaisuuden
lisäksi pääasiassa simuloinnilla toteutettavan pelastustoiminnan johtamisharjoittelun suunnitteluun. Koulutusjärjestelmän
rakennetekijät huomioitiin kokonaisuudessaan – kouluttajien sekä koulutettavien taustat sekä ominaisuudet
analysoitiin ja yhteen sovitettiin koulutusjärjestelmän kanssa. Koko koulutusprosessia varten luotiin arviointijärjestelmä.
Simulointiharjoitteluun hankittiin johtamissimulaatio-ohjelma. Harjoitteluympäristö toteutettiin sekä helposti
liikuteltavana että varsinaisena simulaatioharjoittelutilana pelastuslaitoksen koulutuspaloasemalla. Simulointiharjoittelulle
luotiin prosessikuvaus. Tehtävään nimettyjen pelastustoiminnan johtamisen kouluttajien asiantuntijaosaamista
hyödyntäen luotiin simulaatioskenaarioita harjoittelua varten.
Suunnittelu- ja kehittämistyöllä onnistuttiin luomaan Keski-Suomen pelastuslaitokselle koulutusjärjestelmä, jolla
on monia vahvuuksia. Oppimisella ja koulutuksella on pedagoginen perusta. Kouluttajien tärkeys on tiedostettu ja
kouluttajakoulutus on ollut jatkuvaa. Koulutuksen siirtovaikutuksen arvioimiseksi on valittu koulutettavien itsearviointimenetelmä.
Jatkuvan arvioinnin kohteena ovat myös koko koulutusprosessi sekä pelastuslaitoksen toimintaohjeet.
Moduulimuotoinen harjoittelukokonaisuus palvelee pelastuslaitosta paremmin kuin keskittyminen yhteen
harjoittelumuotoon. Simulointi antaa uusia mahdollisuuksia toteuttaa pelastustoiminnan johtamista todellisen
kaltaisissa onnettomuustilanteissa ja –ympäristöissä.
Pelastustoiminnan johtamisen kouluttamisen laatua voidaan kehittää edelleen tarkastelemalla syvällisemmin muita
harjoittelukokonaisuuden moduuleja. Moduuleille on todennäköisesti löydettävissä uusia käyttö- ja soveltamismahdollisuuksia.
Myös uusille, innovatiivisille moduuleille on harjoittelukokonaisuudessa tilaa.
ylläpitämiseen ja kehittämiseen. Suunnittelun lähtökohtana olivat käytännönläheisyys, työelämäyhteys
sekä työn hyödynnettävyys jatkossakin.
Aluksi koulutusjärjestelmän kohderyhmä sekä hyödynsaajat selvitettiin ja heidät huomioitiin myös työn edetessä.
Kirjallisuuteen tutustumalla koulutukselle valittiin pedagoginen perusta. Pelastustoiminnan johtamisharjoittelun
toteutusstrategiaksi luotiin moduulimuotoinen harjoittelukokonaisuus. Opinnäytetyössä keskityttiin kokonaisuuden
lisäksi pääasiassa simuloinnilla toteutettavan pelastustoiminnan johtamisharjoittelun suunnitteluun. Koulutusjärjestelmän
rakennetekijät huomioitiin kokonaisuudessaan – kouluttajien sekä koulutettavien taustat sekä ominaisuudet
analysoitiin ja yhteen sovitettiin koulutusjärjestelmän kanssa. Koko koulutusprosessia varten luotiin arviointijärjestelmä.
Simulointiharjoitteluun hankittiin johtamissimulaatio-ohjelma. Harjoitteluympäristö toteutettiin sekä helposti
liikuteltavana että varsinaisena simulaatioharjoittelutilana pelastuslaitoksen koulutuspaloasemalla. Simulointiharjoittelulle
luotiin prosessikuvaus. Tehtävään nimettyjen pelastustoiminnan johtamisen kouluttajien asiantuntijaosaamista
hyödyntäen luotiin simulaatioskenaarioita harjoittelua varten.
Suunnittelu- ja kehittämistyöllä onnistuttiin luomaan Keski-Suomen pelastuslaitokselle koulutusjärjestelmä, jolla
on monia vahvuuksia. Oppimisella ja koulutuksella on pedagoginen perusta. Kouluttajien tärkeys on tiedostettu ja
kouluttajakoulutus on ollut jatkuvaa. Koulutuksen siirtovaikutuksen arvioimiseksi on valittu koulutettavien itsearviointimenetelmä.
Jatkuvan arvioinnin kohteena ovat myös koko koulutusprosessi sekä pelastuslaitoksen toimintaohjeet.
Moduulimuotoinen harjoittelukokonaisuus palvelee pelastuslaitosta paremmin kuin keskittyminen yhteen
harjoittelumuotoon. Simulointi antaa uusia mahdollisuuksia toteuttaa pelastustoiminnan johtamista todellisen
kaltaisissa onnettomuustilanteissa ja –ympäristöissä.
Pelastustoiminnan johtamisen kouluttamisen laatua voidaan kehittää edelleen tarkastelemalla syvällisemmin muita
harjoittelukokonaisuuden moduuleja. Moduuleille on todennäköisesti löydettävissä uusia käyttö- ja soveltamismahdollisuuksia.
Myös uusille, innovatiivisille moduuleille on harjoittelukokonaisuudessa tilaa.