Sosiaalisen median hyödyntäminen huonekalualan yrityksen markkinoinnissa : JYSK Oy
Nikkilä, Elina (2015)
Nikkilä, Elina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510077
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sosiaalisen median hyödyntämistä huonekalualan yrityksen markkinoinnissa. Työ on tutkimustyyppinen ja se on toteutettu case-tyyppisesti, kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkimuksen kohdeyritykseksi valittiin huonekalualalla toimiva vähittäiskauppaketju JYSK Oy, jota tutkittiin tässä tutkimuksessa ainoastaan Suomen tasolla.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä on käsitelty sosiaalisen median määritelmä ja sen muodot sekä sosiaalisen median käyttöä yrityksen markkinoinnissa. Lisäksi siinä on käyty läpi tutkimukseen valitut sosiaalisen median kanavat, jotka valittiin sen perusteella, mitä kanavia erityisesti JYSK hyödyntää markkinoinnissaan. Teoriataustan kokoamisessa hyödynnettiin monipuolisesti sekä kirjallista aineistoa että verkkojulkaisuja. Kirjallinen aineisto koostuu sekä kotimaisten että ulkomaisten alan ammattilaisten teoksista. Verkkolähteinä on käytetty muun muassa verkkolehtien artikkeleita, Tilastokeskuksen julkaisuja, so-siaalisen median kanavien omia ohjesivustoja, alan ammattilaisten blogi-kirjoituksia sekä kohdeyrityksen että kilpailijoiden omia verkkosivuja ja profiileja sosiaalisessa mediassa.
Tutkimusosuudessa on esitelty kohdeyritys JYSK ensin koko konsernin tasolla, jonka jälkeen on syvennytty yrityksen toimintaan Suomessa. Tutkimusta varten on myös toteutettu laaja taustatutkimus kohdeyrityksen kilpailijoista ja heidän toiminnastaan valituissa sosiaalisen median palveluissa. Lisäksi tutkimusta varten haastateltiin kohdeyrityksen edustajaa. Haastattelu toteutettiin sähköisesti, sekä sähköpostia että sosiaalista mediaa hyödyntäen.
Taustatutkimuksen sekä haastattelun perusteella voidaan todeta, että JYSK näkyy monessa kanavassa, vaikka on vielä suhteellisen uusi tekijä sosiaalisessa mediassa. Sekä JYSK että tutkitut kilpailijat panostavat eniten markkinointiin Facebookissa, mutta myös Instagramia ja Pinterestiä pidetään kasvavina kanavina. JYSK panostaa markkinoinnissaan erityisesti julkaisujen sisältöön ja sen laatuun, tarkoituksenaan tuoda yritys lähemmäs asiakasta. Lisäksi JYSK käyttää moninaisia markkinoinninmuotoja, kuten arvontoja ja kilpailuja, joiden tarkoituksen on osallistaa asiakkaita.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä on käsitelty sosiaalisen median määritelmä ja sen muodot sekä sosiaalisen median käyttöä yrityksen markkinoinnissa. Lisäksi siinä on käyty läpi tutkimukseen valitut sosiaalisen median kanavat, jotka valittiin sen perusteella, mitä kanavia erityisesti JYSK hyödyntää markkinoinnissaan. Teoriataustan kokoamisessa hyödynnettiin monipuolisesti sekä kirjallista aineistoa että verkkojulkaisuja. Kirjallinen aineisto koostuu sekä kotimaisten että ulkomaisten alan ammattilaisten teoksista. Verkkolähteinä on käytetty muun muassa verkkolehtien artikkeleita, Tilastokeskuksen julkaisuja, so-siaalisen median kanavien omia ohjesivustoja, alan ammattilaisten blogi-kirjoituksia sekä kohdeyrityksen että kilpailijoiden omia verkkosivuja ja profiileja sosiaalisessa mediassa.
Tutkimusosuudessa on esitelty kohdeyritys JYSK ensin koko konsernin tasolla, jonka jälkeen on syvennytty yrityksen toimintaan Suomessa. Tutkimusta varten on myös toteutettu laaja taustatutkimus kohdeyrityksen kilpailijoista ja heidän toiminnastaan valituissa sosiaalisen median palveluissa. Lisäksi tutkimusta varten haastateltiin kohdeyrityksen edustajaa. Haastattelu toteutettiin sähköisesti, sekä sähköpostia että sosiaalista mediaa hyödyntäen.
Taustatutkimuksen sekä haastattelun perusteella voidaan todeta, että JYSK näkyy monessa kanavassa, vaikka on vielä suhteellisen uusi tekijä sosiaalisessa mediassa. Sekä JYSK että tutkitut kilpailijat panostavat eniten markkinointiin Facebookissa, mutta myös Instagramia ja Pinterestiä pidetään kasvavina kanavina. JYSK panostaa markkinoinnissaan erityisesti julkaisujen sisältöön ja sen laatuun, tarkoituksenaan tuoda yritys lähemmäs asiakasta. Lisäksi JYSK käyttää moninaisia markkinoinninmuotoja, kuten arvontoja ja kilpailuja, joiden tarkoituksen on osallistaa asiakkaita.