Huoltotien pehmeikkörakentaminen välillä Oulainen - Kilpua
Suominen, Antti (2015)
Suominen, Antti
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610380
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin huoltotien rakentamiseen ja tarkasteltiin tarkemmin ongelmia, joita tulee kantavuuden heikentyessä pehmeiköiden kohdalla. Tarkoituksena oli myös perehtyä pehmeikkörakentamismenetelmiin ja selvittää maaperän vaikutukset rakennustavan valintaan.
Työn tavoitteena oli kuvata huoltotien rakentamisen vaiheet työnjohdon näkökulmasta työmaalla ja tutkia tarkemmin pehmeiköiden ylitystä. Vuonna 2013 rakennettiin huoltotie Seinäjoki–Oulu-ratavälille, Oulaisten ja Kilpuan asemapaikkojen välille. Valmista radan viereistä huoltotietä rakennettiin 7,6 kilometriä maastossa, jossa työntekijöiden päähuomio oli pehmeikkörakentamisessa.
Tarkasteltavalla työmaalla pehmeikköjen ylitykseen oli suunniteltu käytettäväksi ainoastaan lujiteverkkoa pienellä kalliomurskeen raekoolla. Tätä yritettiin kehittää paremmin kantavaksi rakenteeksi töiden ollessa jo käynnissä. Työmaalla kokeilemalla löydettiin hyvät ratkaisut pehmeikkökohtien ylityksiin yhtä kohtaa lukuun ottamatta. Tämän pehmeimmän kohdan ylitykseen pyrittiin löytämään muutakin pehmeikkörakentamisen keinoa kuin lujiteverkko.
Työssä saatiin suunniteltua hyvin kantavaa huoltotietä vaaditulle kilometrivälille. Kunnolla ennalta suunniteltuna työ olisi tullut huomattavasti halvemmaksi, mikä tullaan huomioimaan myöhemmissä suunnitelmissa ja urakoissa. Koska työ tehtiin suurten radankunnostustöiden yhteydessä, huoltoteiden suunnitteluun ei ollut kukaan paneutunut tarpeeksi. Pehmeiköiden ylityksissä lujiteverkko toimi kelvollisesti. Eniten painuvaan kohtaan suositellaan käyttämään paremmin kantavia vaihtoehtoja, kuten teräsverkkoja sekä stabilointia.
Työn tavoitteena oli kuvata huoltotien rakentamisen vaiheet työnjohdon näkökulmasta työmaalla ja tutkia tarkemmin pehmeiköiden ylitystä. Vuonna 2013 rakennettiin huoltotie Seinäjoki–Oulu-ratavälille, Oulaisten ja Kilpuan asemapaikkojen välille. Valmista radan viereistä huoltotietä rakennettiin 7,6 kilometriä maastossa, jossa työntekijöiden päähuomio oli pehmeikkörakentamisessa.
Tarkasteltavalla työmaalla pehmeikköjen ylitykseen oli suunniteltu käytettäväksi ainoastaan lujiteverkkoa pienellä kalliomurskeen raekoolla. Tätä yritettiin kehittää paremmin kantavaksi rakenteeksi töiden ollessa jo käynnissä. Työmaalla kokeilemalla löydettiin hyvät ratkaisut pehmeikkökohtien ylityksiin yhtä kohtaa lukuun ottamatta. Tämän pehmeimmän kohdan ylitykseen pyrittiin löytämään muutakin pehmeikkörakentamisen keinoa kuin lujiteverkko.
Työssä saatiin suunniteltua hyvin kantavaa huoltotietä vaaditulle kilometrivälille. Kunnolla ennalta suunniteltuna työ olisi tullut huomattavasti halvemmaksi, mikä tullaan huomioimaan myöhemmissä suunnitelmissa ja urakoissa. Koska työ tehtiin suurten radankunnostustöiden yhteydessä, huoltoteiden suunnitteluun ei ollut kukaan paneutunut tarpeeksi. Pehmeiköiden ylityksissä lujiteverkko toimi kelvollisesti. Eniten painuvaan kohtaan suositellaan käyttämään paremmin kantavia vaihtoehtoja, kuten teräsverkkoja sekä stabilointia.