Verkkokaupan käytettävyys : Arviointi ja kehityskohteiden tunnistaminen
Pihala, Laura (2015)
Pihala, Laura
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505259960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505259960
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli arvioida pienen kotimaisen teknisen alan yrityksen verkkokaupan käytettävyyttä ja luoda käytettävyyden parantamiseen tähtääviä kehitysehdotuksia. Työ käsitteli käytettävyyden määritelmiä ja parhaita käytäntöjä, arvioinnin tapoja ja käytettävyystestausta.
Kohdeyrityksen pitkän tähtäimen strategiana on verkkokaupan myynnin nopea kasvattaminen niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Työn tavoitteena oli kartoittaa kohdeverkkokaupan nykytilaa ja varmistaa, että sen käytettävyys on tarpeeksi korkealla tasolla yrityksen kasvun tukemiseksi.
Työ jakautui osatavoitteiden mukaisiin osioihin:
Ensin määriteltiin käytettävyydeltään hyvän verkkokaupan ominaisuudet ja luotiin niiden pohjalta aihetta kuvaava viitekehys.
Seuraavaksi analysoitiin viitekehyksen avulla kohdeverkkokaupan käytettävyyden nykytila erityisesti verkko-ostoprosessin osalta. Analysoitava aineisto kerättiin sekä käytettävyystestejä suorittamalla että parhaita käytäntöjä ja kohdeverkkokauppaa vertailemalla.
Lopuksi luotiin viitekehyksen ja nykytilan vertailun pohjalta kohdeverkkokaupan käytettävyyden parantamiseen tähtäävät kehitysehdotukset.
Työn tuloksena saatiin priorisoitu lista kohdeyritykselle suunnatuista toimintaehdotuksista. Tärkeimmät ehdotukset olivat: verkkokaupan sisällön laadun parantaminen, ulkoasun kehittäminen, eri sivujen tarkoituksen analysointi ja tilaus- ja maksuprosessin parantaminen. Lisäksi suositeltiin säännöllistä käytettävyystestausta. Näiden ehdotusten avulla yritys voi parantaa verkkokauppansa käytettävyyttä.
Kohdeyrityksen pitkän tähtäimen strategiana on verkkokaupan myynnin nopea kasvattaminen niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Työn tavoitteena oli kartoittaa kohdeverkkokaupan nykytilaa ja varmistaa, että sen käytettävyys on tarpeeksi korkealla tasolla yrityksen kasvun tukemiseksi.
Työ jakautui osatavoitteiden mukaisiin osioihin:
Ensin määriteltiin käytettävyydeltään hyvän verkkokaupan ominaisuudet ja luotiin niiden pohjalta aihetta kuvaava viitekehys.
Seuraavaksi analysoitiin viitekehyksen avulla kohdeverkkokaupan käytettävyyden nykytila erityisesti verkko-ostoprosessin osalta. Analysoitava aineisto kerättiin sekä käytettävyystestejä suorittamalla että parhaita käytäntöjä ja kohdeverkkokauppaa vertailemalla.
Lopuksi luotiin viitekehyksen ja nykytilan vertailun pohjalta kohdeverkkokaupan käytettävyyden parantamiseen tähtäävät kehitysehdotukset.
Työn tuloksena saatiin priorisoitu lista kohdeyritykselle suunnatuista toimintaehdotuksista. Tärkeimmät ehdotukset olivat: verkkokaupan sisällön laadun parantaminen, ulkoasun kehittäminen, eri sivujen tarkoituksen analysointi ja tilaus- ja maksuprosessin parantaminen. Lisäksi suositeltiin säännöllistä käytettävyystestausta. Näiden ehdotusten avulla yritys voi parantaa verkkokauppansa käytettävyyttä.