Interaktiivinen sarjakuva internetissä
Sallmén, Anssi (2015)
Sallmén, Anssi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505239756
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505239756
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli tehdä interaktiivinen sarjakuva internetiin. Työn tavoitteena oli perehtyä interaktiivisen sarjakuvan tekemisen eri työvaiheisiin ja -välineisiin sekä selvittää, millaisilla erilaisilla menetelmillä interaktiivisuus on sarjakuvaan mahdollista toteuttaa. Näiden tietojen pohjalta suunniteltiin ja toteutettiin interaktiivinen sarjakuva internetiin.
Työssä perehdyttiin myös sarjakuvan historiaan ja siihen, miten se on teknologian kehityksen myötä siirtynyt digitaaliseen muotoon ja lopulta millaisia uusia muotoja se on saanut internetissä. Näitä uusia muotoja ovat muun muuassa motion comic, motion novel ja tämän insinöörityön aiheena oleva interaktiivinen sarjakuva.
Insinöörityössä sarjakuvan interaktiiviset toiminnallisuudet, kuten esimerkiksi animaatiot, äänet ja objektien liikuttamiset, toteutettiin käyttämällä mahdollisimman paljon HTML5-merkintäkieltä ja siihen tiiviisti liittyviä teknologioita, kuten esimerkiksi CSS3:a ja valmiita JavaScript-kirjastoja. Sarjakuvassa käytetty musiikki soitettiin ja äänitettiin myös itse.
Insinöörityön tuloksena syntyi suhteellisen lyhyt ja yksinkertainen interaktiivinen sarjakuva internetiin, mutta sille asetetut toiminnallisuudet kuitenkin toimivat suunnitellusti.
Projekti osoitti interaktiivisen sarjakuvan teon olevan varsinkin alkupään työvaiheiltaan perinteisen sarjakuvan tekemisen kaltainen, vaikkakin jo suunnittelussa tuli ottaa huomioon kohdat, joissa interaktiivisuuden aikoo toteuttaa. Projekti osoitti myös, ettei itse interaktiivisuuden toteuttaminen vaadi kovin monimutkaista koodausta. Kävi myös selväksi, että interaktiivinen sarjakuva on vielä hyvin marginaalinen sarjakuvan muoto ja jää nähtäväksi, saavuttaako se suurempaa suosiota tulevaisuudessa.
Työssä perehdyttiin myös sarjakuvan historiaan ja siihen, miten se on teknologian kehityksen myötä siirtynyt digitaaliseen muotoon ja lopulta millaisia uusia muotoja se on saanut internetissä. Näitä uusia muotoja ovat muun muuassa motion comic, motion novel ja tämän insinöörityön aiheena oleva interaktiivinen sarjakuva.
Insinöörityössä sarjakuvan interaktiiviset toiminnallisuudet, kuten esimerkiksi animaatiot, äänet ja objektien liikuttamiset, toteutettiin käyttämällä mahdollisimman paljon HTML5-merkintäkieltä ja siihen tiiviisti liittyviä teknologioita, kuten esimerkiksi CSS3:a ja valmiita JavaScript-kirjastoja. Sarjakuvassa käytetty musiikki soitettiin ja äänitettiin myös itse.
Insinöörityön tuloksena syntyi suhteellisen lyhyt ja yksinkertainen interaktiivinen sarjakuva internetiin, mutta sille asetetut toiminnallisuudet kuitenkin toimivat suunnitellusti.
Projekti osoitti interaktiivisen sarjakuvan teon olevan varsinkin alkupään työvaiheiltaan perinteisen sarjakuvan tekemisen kaltainen, vaikkakin jo suunnittelussa tuli ottaa huomioon kohdat, joissa interaktiivisuuden aikoo toteuttaa. Projekti osoitti myös, ettei itse interaktiivisuuden toteuttaminen vaadi kovin monimutkaista koodausta. Kävi myös selväksi, että interaktiivinen sarjakuva on vielä hyvin marginaalinen sarjakuvan muoto ja jää nähtäväksi, saavuttaako se suurempaa suosiota tulevaisuudessa.