Hyötysovelluksen kehitys pelimoottorin avulla
Selimovic, Mirnes (2015)
Selimovic, Mirnes
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209133
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli tarkastella, mitä pelimoottori tarjoaa kehittäjälle, joka haluaisi luoda mobiililaitteelle hyötysovelluksia pelisovelluksien sijaan. Tarkoitus oli siis tutkia ja päätellä, mikä tekee hyvän mobiilisovelluksen ja mitä elementtejä pelimoottori tuo helpottaakseen sovelluksien luomista, testaamista ja päivittämistä. Lisäksi oli tavoitteena käydä läpi perussovellusrakenne ja se, mikä tekee sovelluksesta mobiilisovelluksen.
Tutkimusta tehtiin perehtymällä pelimoottorin toimintoihin, kehittämällä suomalaiselle peliyritykselle mobiilisovelluksia ja tutkimalla verkkomateriaaleja ja kirjallisuutta liittyen mobiilisovellusten kehittämiseen. Päätelmiä ja havaintoja tehtiin omakohtaisesti tutkimalla lukuisia suosittuja mobiilisovelluksia ja analysoimalla yrityksessä tehtyjen mobiilisovelluksien kehityksen vaiheita.
Insinöörityössä selvisi, että pelimoottori on hyvä sovellus alkaville kehittäjille tai pienyrityksille sen käyttäjäystävällisyyden ja tehokkuuden takia. Pelimoottori suorittaa vaikeat osat projektista, kuten fysiikan ja grafiikan laskemisen, automaattisesti ilman käyttäjän tarvetta tehdä mitään. Todettiin myös, että pelimoottorin muutamat ongelmat kohdistuvat pääasiallisesti suuryrityksiin, joilla on resursseja luoda oma räätälöity pelimoottori.
Lopputuloksena saatiin mobiilisovellus, joka on tehty pelimoottorilla noin puolessa vuodessa alusta loppuun. Mobiilisovellus julkaistaan toukokuun 2015 loppupuolella markkinoille. Tästä voi tehdä johtopäätöksen, että pelimoottori on hyvä sovellus hyötysovellusten tekemisessä ja sillä saa nopeasti tehtyä julkaistavan tuotteen jopa pienellä tiimillä.
Tutkimusta tehtiin perehtymällä pelimoottorin toimintoihin, kehittämällä suomalaiselle peliyritykselle mobiilisovelluksia ja tutkimalla verkkomateriaaleja ja kirjallisuutta liittyen mobiilisovellusten kehittämiseen. Päätelmiä ja havaintoja tehtiin omakohtaisesti tutkimalla lukuisia suosittuja mobiilisovelluksia ja analysoimalla yrityksessä tehtyjen mobiilisovelluksien kehityksen vaiheita.
Insinöörityössä selvisi, että pelimoottori on hyvä sovellus alkaville kehittäjille tai pienyrityksille sen käyttäjäystävällisyyden ja tehokkuuden takia. Pelimoottori suorittaa vaikeat osat projektista, kuten fysiikan ja grafiikan laskemisen, automaattisesti ilman käyttäjän tarvetta tehdä mitään. Todettiin myös, että pelimoottorin muutamat ongelmat kohdistuvat pääasiallisesti suuryrityksiin, joilla on resursseja luoda oma räätälöity pelimoottori.
Lopputuloksena saatiin mobiilisovellus, joka on tehty pelimoottorilla noin puolessa vuodessa alusta loppuun. Mobiilisovellus julkaistaan toukokuun 2015 loppupuolella markkinoille. Tästä voi tehdä johtopäätöksen, että pelimoottori on hyvä sovellus hyötysovellusten tekemisessä ja sillä saa nopeasti tehtyä julkaistavan tuotteen jopa pienellä tiimillä.