Nuoren tavoittaminen sosiaalisessa mediassa - Case: Nuortenelämä.fi
Karjalainen, Henna (2015)
Karjalainen, Henna
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710603
Tiivistelmä
Työn toimeksiantaja on Koordinaatti – Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus. Lähtökohta työlle oli Nuortenelämä.fi-palvelun näkyvyyden parantaminen sosiaalisessa mediassa. Nuortenelämä.fi on nuorten tieto- ja neuvontatyön hajanaisen kentän yhteen kokoava palvelu, joka on tarkoitettu nuorille, heidän vanhemmilleen ja nuorisotyöntekijöille. Toimeksiantajan tarkoitus oli laatia viestintäsuunnitelma vuoden 2015 aikana ja opinnäytetyötä haluttiin käyttää hyväksi sitä laatiessa. Työllä haluttiin selvittää nuorten käyttämät sosiaalisen median kanavat, miten nuoret käyttävät sosiaalista mediaa ja mitkä aihealueet nuoria kiinnostavat sosiaalisessa mediassa. Lisäksi työssä käsitellään teoriapohjaisesti, miten palvelun näkyvyyttä parannetaan sosiaalisessa mediassa.
Tietoperustassa esitellään toimeksiantaja ja nuorten tieto- ja neuvontatyötä yleisesti sekä verkossa ja tarkemmin Nuortenelämä.fi:ä. Tietoperustan toisessa osassa määritellään sosiaalista mediaa ja tutustutaan aiempaan tutkimustietoon nuorten sosiaalisen median käytöstä. Vaikka tutkimustietoa löytyykin kiitettävästi, haluttiin kuitenkin tehdä oma spesifi tilastollinen tutkimus ja verrata sitä tietoperustaan, sillä aihe on luonteeltaan erittäin nopeasti muuttuva. Lisäksi näin saatiin selkeämpi kokonaiskuva siitä, mitä haettiin.
Yleisimmät nuorten käyttämät kanavat ovat Facebook, Instagram ja YouTube, ja näissä kanavissa toimeksiantajan kannattaa toimia. Lisäksi esille tuli muutamia muita kanavia, joita kannattaa seurailla. Sisällön merkitys sosiaalisessa mediassa on tärkeä, minkä vuoksi siihen kannattaa keskittyä. Näkyvyyttä täytyy lisätä mainostamalla, jotta liikkuvuus sivuston ympärillä lisääntyisi. Jatkotoimenpiteenä suositellaan konkreettisen markkinointisuunnitelman teettämistä.
Tietoperustassa esitellään toimeksiantaja ja nuorten tieto- ja neuvontatyötä yleisesti sekä verkossa ja tarkemmin Nuortenelämä.fi:ä. Tietoperustan toisessa osassa määritellään sosiaalista mediaa ja tutustutaan aiempaan tutkimustietoon nuorten sosiaalisen median käytöstä. Vaikka tutkimustietoa löytyykin kiitettävästi, haluttiin kuitenkin tehdä oma spesifi tilastollinen tutkimus ja verrata sitä tietoperustaan, sillä aihe on luonteeltaan erittäin nopeasti muuttuva. Lisäksi näin saatiin selkeämpi kokonaiskuva siitä, mitä haettiin.
Yleisimmät nuorten käyttämät kanavat ovat Facebook, Instagram ja YouTube, ja näissä kanavissa toimeksiantajan kannattaa toimia. Lisäksi esille tuli muutamia muita kanavia, joita kannattaa seurailla. Sisällön merkitys sosiaalisessa mediassa on tärkeä, minkä vuoksi siihen kannattaa keskittyä. Näkyvyyttä täytyy lisätä mainostamalla, jotta liikkuvuus sivuston ympärillä lisääntyisi. Jatkotoimenpiteenä suositellaan konkreettisen markkinointisuunnitelman teettämistä.