Du holde Kunst : liedosaamisen kehittäminen Joensuun konservatoriossa
Hynninen, Anneli; Korhonen, Otto (2015)
Hynninen, Anneli
Korhonen, Otto
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610473
Tiivistelmä
Tämän toimintatutkimuksen tarkoituksena oli kehittää lied-osaamista Joensuun konservatoriossa. Kehittämiseen kuului lied-oppijakson oppisisällön kehittäminen ja lied-opettajien pedagogisen osaamisen päivittäminen. Joensuun konservatorion liedseminaari oli muotoutunut vain lauluopiskelijoita koskevaksi. Kehittämistyön tuloksena syntyvän uuden lied-musiikin opintojakson on tarkoitus saada piano-opiskelijat aktiivisesti toimintaan mukaan.
Oppijakson kehittämiseksi suoritettiin puolen vuoden opetuskokeilu syksyllä 2014. Opetuskokeilussa kokeiltiin pilottiparin avulla uutta oppisisältöä käytännössä. Oppituntien videointien lisäksi tutkimusaineistona olivat kyselyt ja päiväkirjat. Videot olivat myös opettajien pedagogisen kehittymisen havainnoinnin aineistoa. Sen lisäksi opettajat kävivät lied-ohjauksessa, ja laulu- ja pianotunneilla, joilla valmisteltiin toukokuussa 2015 olevan lied-konsertin ohjelmistoa. Näistä havaintoaineistona olivat haastattelut, nauhoitukset ja päiväkirjat.
Tutkimus osoitti, että opettajien pedagogiset taidot ja kokemuksellisuuden tarjoaminen opiskelijoille olivat avainasemassa toimivassa lied-opetuksessa. Oppisisältö on lopulta pelkkä lähtökohta, jonka pohjalta opetus toteutetaan. Opetustilanteissa tulee vähentää puhetta, järkeistää ohjeiden antoa ja lisätä musisointia. Samanaikaisopettajuus osoittautui toimivaksi työmuodoksi lied-opetuksessa. Opettajaparin toimiva vuorovaikutus loi oppimiselle suotuisan ilmapiirin, jossa opiskelijat uskalsivat musisoida rohkeasti. Toimivan samanaikaisopettajuuden edellytyksenä on opetuksen ja työnjaon tarkka suunnittelu. Tutkimus vahvisti käsityksiä kouluttautumisen hyödyistä. Opettajat kokivat kehittyneensä niin pedagogeina kuin muusikkoina. Systemaattinen analysointi oli merkittävä osa kehittymistä.
Joensuun konservatoriolle kehittämistyömme tuotti kunnollisen ja systemaattisen lied-musiikin opintojakson oppisisällön sekä mielekkäitä työskentelymuotoja. Sidosryhmät otettiin mukaan kehittämistyöhön, mikä osoittautui erittäin hyödylliseksi ratkaisuksi oppisisällön suunnittelussa. Oppilaitokselle yksittäisiä kehittämiskohteita suurempi hyöty kehittämistyöstä oli opettajien laajentunut tietoisuus asioista. Jatkossa Joensuun konservatoriossa on kaksi osaavampaa opettajaa, jotka pystyvät olemaan suuremmassa roolissa oppilaitoksen kehittämisessä.
Oppijakson kehittämiseksi suoritettiin puolen vuoden opetuskokeilu syksyllä 2014. Opetuskokeilussa kokeiltiin pilottiparin avulla uutta oppisisältöä käytännössä. Oppituntien videointien lisäksi tutkimusaineistona olivat kyselyt ja päiväkirjat. Videot olivat myös opettajien pedagogisen kehittymisen havainnoinnin aineistoa. Sen lisäksi opettajat kävivät lied-ohjauksessa, ja laulu- ja pianotunneilla, joilla valmisteltiin toukokuussa 2015 olevan lied-konsertin ohjelmistoa. Näistä havaintoaineistona olivat haastattelut, nauhoitukset ja päiväkirjat.
Tutkimus osoitti, että opettajien pedagogiset taidot ja kokemuksellisuuden tarjoaminen opiskelijoille olivat avainasemassa toimivassa lied-opetuksessa. Oppisisältö on lopulta pelkkä lähtökohta, jonka pohjalta opetus toteutetaan. Opetustilanteissa tulee vähentää puhetta, järkeistää ohjeiden antoa ja lisätä musisointia. Samanaikaisopettajuus osoittautui toimivaksi työmuodoksi lied-opetuksessa. Opettajaparin toimiva vuorovaikutus loi oppimiselle suotuisan ilmapiirin, jossa opiskelijat uskalsivat musisoida rohkeasti. Toimivan samanaikaisopettajuuden edellytyksenä on opetuksen ja työnjaon tarkka suunnittelu. Tutkimus vahvisti käsityksiä kouluttautumisen hyödyistä. Opettajat kokivat kehittyneensä niin pedagogeina kuin muusikkoina. Systemaattinen analysointi oli merkittävä osa kehittymistä.
Joensuun konservatoriolle kehittämistyömme tuotti kunnollisen ja systemaattisen lied-musiikin opintojakson oppisisällön sekä mielekkäitä työskentelymuotoja. Sidosryhmät otettiin mukaan kehittämistyöhön, mikä osoittautui erittäin hyödylliseksi ratkaisuksi oppisisällön suunnittelussa. Oppilaitokselle yksittäisiä kehittämiskohteita suurempi hyöty kehittämistyöstä oli opettajien laajentunut tietoisuus asioista. Jatkossa Joensuun konservatoriossa on kaksi osaavampaa opettajaa, jotka pystyvät olemaan suuremmassa roolissa oppilaitoksen kehittämisessä.