Hilux-sähkötyökoneen sähköturvallisuuden tarkastelu UNECE säännön numero 100 pohjalta
Matinniemi, Jari (2015)
Matinniemi, Jari
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710771
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa Oulun ammattikorkeakoulun Tekniikan yksikössä toteutettua Hilux-sähkötyökoneprojektia. Projektissa on muutettu dieselkäyttöinen Toyota Hilux sähkökäyttöiseksi ajoneuvoksi. Hilux on täysin toimiva sähköajoneuvo, mutta se on rakennettu nopealla aikataululla, joten kaikki turvallisuusmääräykset eivät välttämättä toteudu. Työn tavoitteena oli tutkia Hiluxin mahdollisia puutteita sähköturvallisuudessa ja etsiä niihin ratkaisut ja tällä tavoin kehittää sitä eteenpäin.
Työssä tarkasteltiin Hiluxin sähköturvallisuutta Yhdistyneiden kansakuntien Euroopan talouskomission (UNECE) säännön nro 100 pohjalta. Se määrittelee yhdenmukaiset vaatimukset, jotka koskevat ajoneuvojen hyväksyntää sähköiseen voimajärjestelmään sovellettavien erityisvaatimusten osalta. Tästä säännöstä on otettu kohdat, jotka koskevat Hiluxia. Esimerkiksi säännön vaatimusta akkujen vetypäästöille ei tarvitse tarkastella, koska Hiluxin akut ovat täysin suljettuja rakenteeltaan.
Työssä saatujen tulosten perusteella Hilux ei ole täysin
E 100 -säännön mukainen. Havaitut puutteet ovat erotusresistanssin sisäisen seurantajärjestelmän puuttuminen, latureiden ja kontaktoriyksikön rungon puutteellinen liitäntä sähköiseen alustaan, ajoneuvolla ajamisen estäminen, kun ajoneuvo liitetään ulkoiseen tehonlähteeseen ja latureiden puutteellinen suojausluokka.
Työssä tarkasteltiin Hiluxin sähköturvallisuutta Yhdistyneiden kansakuntien Euroopan talouskomission (UNECE) säännön nro 100 pohjalta. Se määrittelee yhdenmukaiset vaatimukset, jotka koskevat ajoneuvojen hyväksyntää sähköiseen voimajärjestelmään sovellettavien erityisvaatimusten osalta. Tästä säännöstä on otettu kohdat, jotka koskevat Hiluxia. Esimerkiksi säännön vaatimusta akkujen vetypäästöille ei tarvitse tarkastella, koska Hiluxin akut ovat täysin suljettuja rakenteeltaan.
Työssä saatujen tulosten perusteella Hilux ei ole täysin
E 100 -säännön mukainen. Havaitut puutteet ovat erotusresistanssin sisäisen seurantajärjestelmän puuttuminen, latureiden ja kontaktoriyksikön rungon puutteellinen liitäntä sähköiseen alustaan, ajoneuvolla ajamisen estäminen, kun ajoneuvo liitetään ulkoiseen tehonlähteeseen ja latureiden puutteellinen suojausluokka.