Tanssijuus minussa
Santos, Salla-Maria (2015)
Santos, Salla-Maria
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810838
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössäni tanssijuuden yhteyttä ihmiseen. Kiinnostukseni aiheeseen on lähtenyt omista kokemuksistani tanssialan opiskelijana, tanssinopettajana ja tanssijana. Toteutin tutkimukseni haastattelemalla kolmea tanssialalla toimivaa ammattilaista Raisa Fosteria, Tomi Paasosta ja Elina Piristä. Tutkimukseni on laadullinen, ja olen toteuttanut sen kriittisen lähiluvun keinoin. Peilaan tekemiäni haastatteluja alan tutkimuskirjallisuuteen ja omiin kokemuksiini pyrkien löytämään vastauksia tutkimuskysymyksiini: Mitä tanssijuus on inhimillisessä kokemuksessa? Miten tanssijuus voisi muodostua osaksi ihmisen minuutta? Miten käsitys tanssista heijastaa omaa maailmankuvaa, ja millä tavalla tämä vaikuttaa toimintaan tanssialan ammattilaisena tanssialalla?
Olen tullut tutkimuksessani siihen lopputulokseen, että tanssijuuden yhteys ihmiseen on ohittamaton ja ensisijainen. Tanssijuuden avautuminen on yhtä kuin ihmiseksi kasvamista ja oman olemassaolonsa subjektiksi, kokonaisvaltaiseksi ihmiseksi tulemista. Tanssijuus ei synny kehoissa, joita kohdataan ja kohdellaan instrumentteina tai välineinä eli niin sanottuina objektikehoina. Tanssijuus paikantuu fenomenologiseen asenteeseen, jossa ihmisen oma kokemus tulee tunnustetuksi, nähdyksi ja olemassaolevaksi. Tanssinalan ammattilaisilla on osaltaan vastuu siitä, mikä tanssin merkitys ja asema yhteiskunnassa tulevaisuudessa on. Tästä syytä tanssijuuden kokonaisvaltaisuuden tulisi mielestäni olla tanssinopetuksen perusta.
Olen tullut tutkimuksessani siihen lopputulokseen, että tanssijuuden yhteys ihmiseen on ohittamaton ja ensisijainen. Tanssijuuden avautuminen on yhtä kuin ihmiseksi kasvamista ja oman olemassaolonsa subjektiksi, kokonaisvaltaiseksi ihmiseksi tulemista. Tanssijuus ei synny kehoissa, joita kohdataan ja kohdellaan instrumentteina tai välineinä eli niin sanottuina objektikehoina. Tanssijuus paikantuu fenomenologiseen asenteeseen, jossa ihmisen oma kokemus tulee tunnustetuksi, nähdyksi ja olemassaolevaksi. Tanssinalan ammattilaisilla on osaltaan vastuu siitä, mikä tanssin merkitys ja asema yhteiskunnassa tulevaisuudessa on. Tästä syytä tanssijuuden kokonaisvaltaisuuden tulisi mielestäni olla tanssinopetuksen perusta.