Opas perehdyttäjälle
Aitto-Oja, Juuso (2015)
Aitto-Oja, Juuso
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710704
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710704
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli luoda kohdeyrityksen perehdyttäjälle muistilista perehdytettävistä työtehtävistä. Yksi perehdyttämisen suurin ongelma on se, ettei yrityksillä ole siihen riittävästi käytettävissä aikaa. Lyhyt ja selkeä muistilista auttaa tulokasta pääsemään työhön käsiksi ja se tutkitusti myös nopeuttaa oppimista. Kohdeyrityksellä ei ollut selkeää listaa perehdytettävistä asioista, jolloin tulokas ei saanut riittävän monipuolista ja tehokasta perehdytystä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä kaikki perehdytettävät asiat yhteen kansioon, jotta kuka tahansa työntekijä pystyisi toimimaan perehdyttäjänä.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus, jonka tavoitteena on yleisen tiedon löytäminen ja ymmärtäminen. Teo-riaosuuden lisäksi työni lopputuloksena tein perehdyttämisen muistilistan kohdeyrityksen esimiehelle sekä perehdyt-täjälle. Oppaan tarkoituksena on saada tulokkaalle perehdytettyä yleisimmät työtehtävät neljän viikon aikana, jotta tulokkalla jää aikaa sisäistää työtehtävät. Perehdyttäminen muistilistan avulla karsii ylimääräiset ja turhat virheet pois perehdytyksestä ja tehostaa samalla oppimista.
Tutkimusten mukaan perehdyttämisen voi käytännössä hoitaa lähes kuka vain. Hyvä perehdyttäjä osaa perehdytet-tävät työtehtävät, on motivoitunut ja osaa luoda kokonaiskuvan perehdytettävistä asioista. Perehdyttämisen apuna voidaan käyttää esimerkiksi viiden askeleen menetelmää. Jokainen tulokas on erilainen, joten hyvän perehdyttäjän tulee osata keskustella tulokkaan kanssa ja löytää hänelle parhain tapa oppia perehdytettävät asiat.
Ilman kunnollista perehdytystä työtehtävien oppiminen voi jäädä puolitiehen, joka taas hidastaa työntekoa, lisää virheitä työpaikalla ja syö lopulta myös motivaatiota. Suomessa kuitenkin lainsäädäntö ohjaa työantajaa perehdyt-tämään tulokasta riittävästi työhön ja antamaan tarvittaessa täydennystä perehdyttämiseen. Loppujen lopuksi uudella työntekijällä on kuitenkin aina oma vastuu oppia työtehtävät. Jokaisen tulee olla valmis kysymään neuvoa työtehtävien hoitoon, eikä kaikkia työtehtäviä voi todellisuudessa perehdyttämisellä opettaa – osan asioista oppii vain kokemuksien kautta. Uskalla olla tulokkaana utelias, jotta voit oppia työsi mahdollisimman nopeasti.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus, jonka tavoitteena on yleisen tiedon löytäminen ja ymmärtäminen. Teo-riaosuuden lisäksi työni lopputuloksena tein perehdyttämisen muistilistan kohdeyrityksen esimiehelle sekä perehdyt-täjälle. Oppaan tarkoituksena on saada tulokkaalle perehdytettyä yleisimmät työtehtävät neljän viikon aikana, jotta tulokkalla jää aikaa sisäistää työtehtävät. Perehdyttäminen muistilistan avulla karsii ylimääräiset ja turhat virheet pois perehdytyksestä ja tehostaa samalla oppimista.
Tutkimusten mukaan perehdyttämisen voi käytännössä hoitaa lähes kuka vain. Hyvä perehdyttäjä osaa perehdytet-tävät työtehtävät, on motivoitunut ja osaa luoda kokonaiskuvan perehdytettävistä asioista. Perehdyttämisen apuna voidaan käyttää esimerkiksi viiden askeleen menetelmää. Jokainen tulokas on erilainen, joten hyvän perehdyttäjän tulee osata keskustella tulokkaan kanssa ja löytää hänelle parhain tapa oppia perehdytettävät asiat.
Ilman kunnollista perehdytystä työtehtävien oppiminen voi jäädä puolitiehen, joka taas hidastaa työntekoa, lisää virheitä työpaikalla ja syö lopulta myös motivaatiota. Suomessa kuitenkin lainsäädäntö ohjaa työantajaa perehdyt-tämään tulokasta riittävästi työhön ja antamaan tarvittaessa täydennystä perehdyttämiseen. Loppujen lopuksi uudella työntekijällä on kuitenkin aina oma vastuu oppia työtehtävät. Jokaisen tulee olla valmis kysymään neuvoa työtehtävien hoitoon, eikä kaikkia työtehtäviä voi todellisuudessa perehdyttämisellä opettaa – osan asioista oppii vain kokemuksien kautta. Uskalla olla tulokkaana utelias, jotta voit oppia työsi mahdollisimman nopeasti.